קבלן שיפוץ בניינים

החיבור בין צמנט (מלט), חול ומים יוצר את האחד מהחומרים החזקים ביותר הנקרא בטון. הצמנט הינו חומר מליטה המיוצר במפעלים על ידי שריפה של אבני גיר שונים וריסוקם, עד לקבלת אבקה אפורה הפועלת כחומר מקשר. כאשר מוסיפים למלט מים ובשילוב עם חול ואגרגט, מתקבלת תערובת חזקה של בטון.

לבטון ישנן מספר תכונות טובות כמו היותו עמיד יחסית לרטיבות והינו חומר עמיד אשר מתחזק עם השנים, לאומת חומרים אחרים אשר נחלשים ומתפרקים. תפקיד האגרגטים בתערובת הבטון להפוך את התערובת לעיסה המתקשה עד למצב של אבן. כאשר טוחנים את אבני הגיר והופכים אותם לאבקה צמנטית, הנטייה של החומר תהייה לחזור למצב קודם ובשילוב עם אבני חצץ תתקבל הקשחה לרמה של אבן יצוקה.

טיב הבטון נקבע לרוב על ידי כמות המלט, שכן מחסור במלט יחליש את החוזק ועודף מלט יגרום להפסק כספי עבור הקבלן. ישנם גם חומרים נוספים המשמשים כתוספים לבטון כמו דבקים, אשר תפקידם להעשיר את הבטון ולהגביר את רמת העמידות שלו לרטיבות עתידית.

הכנות לפני יציקת משטח בטון לקיר תמך

המשחק בכמויות של חומרי היסוד, יוצר מספר סוגים של בטון:

  1. בטון רזה – משמש למטרות מילוי ויישור, בטון זה אינו עמיד לעומסים ומשמש כשכבה תחתונה.
  2. בטון קל – כמו כן הוא, בטון זה הינו תערובת קלה המגיעה עם תערובת חומרים כימיים אשר מיצרים בועות אוויר וחללים בבטון. בטון זה משמש למטרות בידוד אקוסטי והגנה מחום וקור.
  3. יציקות בטון (טרומי) – בטון אשר מגיע יצוק בתבניות ומובא לאתר הבנייה כאשר הוא מוכן, לרוב מייצרים את התבניות במפעלים. תבניות אלו מגיעות לאתר ומורכבים המשטחים ליסודות הבניין.
  4. בטון מזוין – משמש ליציקת קירות, עמודים, מקלטים וממדים. מדובר על תערובת בטון באיכות טובה ביותר, שכן לרוב מדובר בעומסים כבדים אשר מופעלים על החומר הזה.

התקשות ואשפרה – הבטון אומנם מתקשה בתוך מחצית היממה, אך הוא אינו עמיד עדיין לנשיאת עומסים. השבוע הראשון מגיע הבטון לעיקר חוזקו ומומלץ לבצע אשפרה על מנת לשימוש על תהליך התקשות איטי ככל שניתן. רק לאחר כחודש ימים יגיע הבטון לרמת התקשות העומדת בתקן הישראלי, שכן לבטון לוקח זמן רב להתקשות ולהפוך לאבן יצוקה.

ישנם תוספים מיוחדים אותם מוסיפים לבטון, על מנת לעכב או לזרז את התקשות הבטון. נניח שיש לנו מספר אזורים לצקת, הרי שלא היינו רוצים שהבטון יתייבש במערבל ולכן ניתן יהיה להוסיף מעכב התייבשות.

ערבול התערובת – ישנם מפעלים אשר מביאים את התערובת המוכנה, עד לאתר הבנייה על ידי מערבל בטון. ניתן גם להכין את הבטון על ידי מערבל קטן (טפלה) אשר מגיע בגדלים שונים או מגיגית פלסטיק.

אם תשאלו את המבוגרים, הם יספרו לכם על השימוש באמבטיות רחצה ככלי הנוח ביותר לערבוב בטון (לרוב משתמשים באמבטיות ברזל ישנות). ניתן גם להזמין את הבטון במיכלים הנקראים סילו, אותם מיכלים יכולים לשבת באתר הבנייה ומכילים בטון עם מעכב התייבשות.

יציקות בטון – החוק הבסיסי ביציקות הינו, יוצקים הכול באותו הזמן וללא הפסקות. על הבטון להתקשות כאבן אחת חזקה ולכן כאשר יוצקים רצפה או עמודים, יש לנסות לצקת את הכול בשכבה אחת וביום אחד ואם לא מצליחים יש לקבל הוראות המשך ממהנדס.

המשפט "יש לי יציקה על הראש" מתארת לפעמים את הלחץ המופעל על הקבלן להשלים את העבודה באותו היום של המקטע המתוכנן.

אופן הובלת הבטון ויציקתו – ישנה משאבת בטון, היכולה לשנע את הבטון לגובה רב ולהזריק אותו לתוך התבנית. הצינור מוחדר לתוך תבנית העמוד או הקיר על מנת שלא ייווצרו כיסי אוויר, יש גם וויברטור בראש הצינור על מנת להרעיד את הבטון. כאשר מרעידים את התערובת היא מתפלסת ומתיישרת ללא כיסי אוויר וחללים ריקים. ניתן על ידי מכות פטיש גומי להכות בתבניות על מנת לגרום לוויברציה פנימית, עד אשר החומר התהדק ומתקבלת שכבה לחה על פני הבטון.

אשפרה – אני מקדיש במיוחד שורות אלו לנושא האשפרה בשל החשיבות הגדולה של פעולה זו. אשפרה הינה הרטבה של הבטון במשך השבוע הראשון, שכן פעולה זו גורמת לבטון להתקשות בצורה חזקה יותר ויכולה להקשות ברמה של חמישים אחוזים יותר מבטון ללא אשפרה. בתנאי מזג אוויר חמים מאוד, מומלץ לכסות את העמודים או הרצפה על מנת לאפשר התייבשות איטית ולהרטיב באופן תדיר יותר.

ברזלי זיון – תפקיד הברזל הינו לחזק ולקשור את הבטון. ברזלי הזיון מגיעים בעוביים שונים לפי מידת הצורך ותכנון של מהנדס קונסטרוקטור, אשר מתכנן את כמות ועובי הברזל לפי עומסים עתידיים. על הברזל להיות עטוף היטב בשכבה של בטון בעובי של כחמישה סנטימטרים, על מנת לחסום ולהגן מחדירה של לחות אל הברזל. הלחץ של המבנה על המוט ברזל גורם לו לכיפוף ולכן תפקידו של הבטון, לשמור על הברזל ללא יכולת למצב של כיפוף.

תבניות בטון – תבניות בטון עשויות מעץ או ברזל בבניינים גדולים, כאשר העץ הינו שכיח יותר. יש לזכור שמדובר במשקל ולחץ עצום המופעל על התבנית ולכן מדובר בתבניות חזקות. בזמן יציקת בטון עם התבנית לא תהייה אטומה מספיק, הבטון יזלוג מהצדדים או שתהייה בטן ולאחר היציקה כבר אי אפשר לתקן את התבנית. לכן עדיף להשקיע זמן רב על חיזוק התבנית ומיצובה בצורה שתהייה עמידה, ללחצים ולמשקל הרב אשר יהיה עליה לשאת.  את הקונסטרוקציה של הברזל בונים לפני הקמת התבנית ומקבעים היטב, רק לאחר קיבוע הברזל ניתן לבנות את התבנית מסביב לברזל תוך כדי השארת המרווח של החמישה סנטימטרים.

לסיום ניתן לחפות את הקירות והרצפה בשכבה של טיח על בסיס צמנט, או ריצופים בשלל גוונים וסוגים.

להמשך קריאה בנושא ראו מאמר בנושא חגורות בטון.

להמשך קריאה בנושא שיקום בטון.

 עמית עוז קבלן שיפוץ בניינים

השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם עם הצעת מחיר!
Call Now Button