קבלן שיפוץ בניינים

שיקום בטון

בשנים האחרונות כתוצאה של הזנחת מבנים בארץ, כאשר ניתן לראות בבניינים רבים סדקים בעמודי הבניין, התחילו פקחי העירייה לחלק דוחות על מנת לעודד את וועדי הבניינים להתחיל לפעול ולשקם את הבטון.

הבעיה הגדולה היא, שכאשר העירייה מתחילה להתערב כבר מאוחר מידי להתמהמה עם עבודות נקודתיות. רמת הפיקוח היא גבוהה מאוד ואפילו סדק קטן ביותר בתקרה בקומת הקרקע עלול לעקב את הפיקוח ולגרום להזמנת בעל המקצוע שוב.

קומת העמודים הראשונה אותה ניתן לראות באופן בולט מאחר וכל העמודים חשופים, קומה זאת מהווה את היסוד של הבניין. כאשר מתחילים להופיע סדקים זהו למעשה התראת סכנה ראשונה לפני התפשטות הסדק עד לעומק אשר משם כבר רמת הסכנה עלולה להפוך לאסון.

עמוד לאחר קילוף בטון רופף, לפני סיתות ושיקום בטון.

ניתן לזהות עמודים פגועים על ידי התקלפות הטיח או התנפחות אשר מובילה להתנתקות (הטיח פשוט תלוי באוויר וניתן בעזרת מכת פטיש לנתק את הטיח מהעמוד).

במצב חמור עוד יותר שברים של טיח ובטון מנותקים מהעמוד, מצב זה מסמן תהליך התפוררות מואץ.

תופעה זאת נגרמת על ידי קורוזיה (חלודה) אשר מתפתחת בברזלי הזיון בתוך העמוד וגורמת לברזל, להתנפח ולפורר את הבטון.

פעולה מסוג זה מתחילה להתפשט בברזל ולפוצץ את הבטון עד לכדי היחלשות העמודים ופגיעה קשה ביציבות הבניין.

תקרת בטון בקומת הקרקע:

יש לוודא שאותה הבעיה לא מופיעה בתקרת הבטון בקומת הקרקע, רצוי שנציג הוועד יעבור מסביב לבניין, באזור הכניסה, חניית רכבים ושאר האזורים. הבדיקה צריכה להיות באור יום כאשר מנסים לראות אם יש בליטות של טיח רופף או נפוח.

חשוב לא פחות פינות המבנה אשר לפעמים רטיבות פוגעת באזור זה וגורמת לחדירת מים לתוך הבטון, הדבר מתבטא בבטון חשוף וברזלי הזיון בולטים החוצה.

חבל מאוד להזניח מצב זה ולהמתין לבדיקה ממהנדס העירייה או הפיקוח העירוני!!!

הרבה בניינים נבנו בארץ על עמודים וחלק גדול משטח הקרקע הפך לחניון של הבניין. לאורך השנים, אותם עמודים נפגעים מחבטות של רכבים, מה שגורם להתפוררות שכבת הטיח. הצורך בשיקום בטון מגיע כאשר אותם עמודים התפוררו לדרגה שרואים סדקים עמוקים או את ברזלי הזיון החשופים. במצב כזה ישנה חדירת מים לתוך העמודים וברזלי הזיון מתנפחים מקורוזיה ומרסקים את מבנה העמוד.

ישנם גם מקרים שהעמודים נראים טוב מבחוץ, אך ניתן לזהות עליהם כתמים כתומים של חלודה או סדק עמוק. רצוי שלא להזניח מצב כזה, שכן כל משקל הבניין מחולק בין כל העמודים התומכים. ישנם קבלני איטום אשר מתמחים בעבודות מסוג זה ועובדים עם חומרים ומפרטי עבודה מתאימים.

כאשר מגיעים להתעסקות עם עמודי בניין ושיקום בטון, אין מקום לחובבנים או סוגי קבלנים אחרים.

מפרטי העבודה לשיקום בטון חייבים להיות מבוצעים בצמוד עם הוראות יצרני החומרים, איתם יש לבצע את העבודה.

בין אם מדובר בלוחות בטון תת קרקעיים ובין אם מדובר בעמודי תמיכה, העבודה המתבקשת חייבת להיות חזקה ויסודית.

חשוב! לפני איטום לוחות בטון תת קרקעיים יש לבדוק שאין סדקים עמוקים שכן כל עבודת השיקום בטון תהיה חסרת ערך ועם הזמן תתנתק מהקירות.

 לפניכם מפרט עבודה לשיקום בטון:

 שלב השיקום בטון:

(אשפרה = תהליך של הרטבת הבטון מספר פעמים ביום לאורך כשבוע)

חשוב לכסות את האזור מהשמש ולשמור על טמפרטורה נוחה על מנת לשמר את מצב הרטיבות.

אפשרות נוספת היא על ידי שימוש בסיקה טופ 122 או סיקה רפ אשר מגיעות כתערובות מוכנות.

לשתי האפשרויות ניתן להוסיף 20% אגרגט לצורך יישום שכבות עבות יותר.

 לאחר סיום תהליך האשפרה, ניתן לטייח את העמודים או את הקירות בטיח רגיל ויש לבחור פיניש כגון צבע, חיפוי, שליכט ועוד..

שיקום בטון בקירות חיצוניים (הרחבה בנושא קירות חיצוניים)

אחת הבעיות עם שיקום בטון בקירות חיצוניים היא הגישה לאזור שכן מדובר בעבודת גובה הדורשת חציבה וטיוח האזור, על בעל המקצוע להיות אדם המנוסה בגבהים ובעל ניסיון בשיקום בטון. לרוב הקמת פיגום לצורך שיקום הבטון יכול להיות פתרון יקר מאוד, שכן מדובר בתיקון מהיר יחסית וניתן לסיימו בתוך מספר ימים, כאשר הפיגום מושכר לתקופה מינימאלית של חודש לפחות.

אחד מהפתרונות המתאימים יותר למצב זה הוא שימוש בבמות הרמה או מנוף סל, אם הדבר מתאפשר ויש דרכי גישה, אך גם כאן מדובר בציוד יקר יחסית ויש צורך ברישיון למלגזה. פיתרון פשוט יותר יהיה שימוש בסנפלינג אשר מאפשר הגעה לכול אזור בקיר וטיפול מהיר בבעיה, יש אומנם מעט מאוד אנשים אשר יכולים לבצע עבודה זו, אך פתרון זה הינו עונה על הצורך ומאפשר שיקום בטון במחיר נוח יחסית.

מדובר בחציבה וסיתות הקירות מסביב לברזלי הזיון ולאחר מכן מריחת חומר לאיטום הברזל מקורוזיה, את הברזל מבטנים בעזרת טיח מיוחד המותאם לעבודה זו. ניתן לאחר ביצוע האשפרה לסיים עם פיניש מתאים לפי מצב הקירות כמו שפריץ או שליכט צבעוני ועוד.

יש לזכור שמעבר לבעיה של הברזל החלוד בתוך הקירות והתחלת תהליך ההתפוררות, יש גם את נושא האיטום של הסדקים שנוצרו, כאשר תקופת החורף סופגים רטיבות ואף מכניסים רטיבות לתוך המבנה.

סדקים אילו פוגעים ברצפות הבטון וחודרים לקירות, מצב זה גורם לכתמי רטיבות פנימיים ולעובש המופיע בדרך כלל בחיבור בין הקירות והתקרה (מבט פנים).

שיקום בטון או עיבוי עמודים?

כאשר מדובר בעמודי הבניין, ישנם מקרים רבים בהם ברזלי הזיון חשופים ונמצאים בקו אחד עם שכבת הטיח. הסיבה לכך נמצאת עוד בשלב היציקה. כאשר לא הייתה מספיק שכבת בטון המפרידה ושומרת כל הכלונסאות. התקן הישן גם אפשר לברזל להיות עטוף בשכבה של שלושה סנטימטרים, כאשר התקן החדש הינו היקף של חמישה סנטימטרים.

יש לזכור שהמפתח לבעיה מלכתחילה, היא חוסר חומר אשר שומר ומקיף את הברזל!!!

בגינות משוטפות הרטיבות של הגינה, חודרת ועולה מעל פני הקרקע ופוגעת בחוסן העמוד. כך שאם ישנו מצב שאין מספיק שכבת הגנה, הרטיבות כבר תחלחל ותפגע בעמוד.

כל עוד אנחנו מדברים כל סדקים בעמודים ובפרט בעמודים רחבים יותר, אין צורך בעיבוי ומומלץ לשקם את העמוד. הסיבה לכך הינה השימוש בחומרים מחוזקים בתהליך השיקום, כך שהעובי החדש יהיה קצת יותר וסוג החומר המגן הינו מחוזק.

עיבוי עמודים נדרש כאשר העמוד במצב של התפרקות, כתוצאה של עומסים כבדים או פגיעות רכבים.

לפעמים ישנה צנרת ביוב ישנה אשר עוברת בתוך העמוד, או עמודים ליד הים כאשר הרוחות פוגעות בעמוד. לא ממש משנה הסיבה, העיקר הינו מצב העמוד ורמת הפגיעה. אם מדובר בעמוד שרואים את הברזל ומעבר לכך, גם רואים את התפוררות הבטון לגמרי. ניתן לראות עמודים במצב גרוע, כאשר הבטון נשחק ולכן ישנה הבנה שהמצב יחזור.

במצב כזה צריך לעבוד לפי מפרט לעיבוי עמודים על מנת להגן על העמוד לאורך זמן רב יותר.

(ראו הסבר על עיבוי עמודים)

היזהרו מחאפרים המציגים את עצמם כמומחים:

מדובר בעבודה קשוחה, של חציבות מסביב לברזל ומריחת חומרים יקרים מאוד. כאשר כל העבודה למעשה נסתרת מהעין וניתן לפסוח על שלבים במפרט ולרוב גם אין מישהו מקצועי, אשר מפקח על אופן הביצוע ועל טיב העבודה. לפניכם מקרה של חאפר, (קראנו לו אינסטלאטור) אשר ביצע עבודה בעמודי הבטון – הטיפול בעמודים היה, להפיל את הבטון הרופף ולמרוח חומר אשר אינו מתאים לשיקום בטון.

עמוד בניין פגוע עם מוטות זיון חשופות.

במקום לבצע חציבות מסביב לעמוד, הוא פשוט מרח חומר על הברזל החשוף ולא חצב מסביבו. כך שהקורוזיה הייתה עדיין חופשייה להתפתח ובנוסף, סוג החומר שהוא מרח הינו דוחה בטון. מדובר על חומר איטום לצנרת אינסטלציה (בצבע כתום), אשר אינו מאפשר הידבקות של בטון חדש לעמוד. התוצאה היא שכל הבטון החדש התנתק לגמרי מהברזל ואילו הקורוזיה המשיכה להתפתח בתוך העמוד.

עד שהוועד גייס את הכסף והזמין אותי לבצע את השיקום מחדש, נאלצתי לכתוב במפרט את דעתי באשר למצב העמודים, אשר היה על גבול הצורך לעיבוי כולל של כל העומדים. מאחר והבניין נמצא לפני ביצוע תמ"א 38 וחיזוק כל התשתית של הבניין, הסכמתי לבצע רק שיקום בטון עבור אותם עמודים.

שיקום עמודים הינו דבר שלא משחקים איתו, בחרו חברה איכותית או השתמשו בשרותיו של מהנדס. ישנם מהנדסים אשר ישמחו לבוא ולפקח על ביצוע העבודה ואופן השימוש בחומרים, אומנם מדובר על תשלום סביר אך שווה מאוד. עבודה של שיקום בטון צריכה להחזיק שנים ארוכות ולכן מדובר בהוצאה חד פעמית, המצריכה התחשבות יתר.

השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם עם הצעת מחיר!
Call Now Button