קבלן שיפוץ בניינים

שיקום בטונים- השלכותיה של הקורוזיה בברזלי-הזיון

לא פעם ניתן להבחין בבנייני מגורים, מבני ציבור ובתים פרטיים המצריכים שיפוץ מיידי. מדובר כאן בתופעה שהינה הרבה מעבר להיבט האסתטי, ונוגעת אל תקרות או עמודי בטון בשלבי התפוררות שונים, כשהתופעה באה לידי ביטוי בנפיחות, קילופים, סדקים ושינויים נוספים בבטון, המעידים כי הבטון נמצא בתהליכי התפוררות המובילים להיווצרות הקורוזיה בברזלי-הזיון שעליהם מושתת הבניין ומצריכים טיפול אשר נקרא "שיקום בטון".

הקורוזיה הינה מילה נרדפת לחלודה, שהיא למעשה תהליך כימי אשר גורם לברזל להתאכל בעת חשיפתו אל לחות או רטיבות שחלחלו וחדרו דרך הסדקים אשר נוצרו במהלך השנים בבטון.

משמעות התפוררותו של הבטון הינה הרבה מעבר לחזות הבניין המוזנחת, כי אם בסכנה הטמונה בנשירתם של חלקי בטון על עוברי אורח, והסכנה הגבוהה אף יותר הטמונה בקריסתו של הבניין על יושביו בעקבות הפונקציונאליות של עמודי הבניין שנפגעה משמעותית בעקבות הקורוזיה בברזלי-הזיון.

הקורוזיה בברזלי הזיון- כיצד מתרחש התהליך?

בשנים האחרונות עלתה המודעות של הרשויות המקומיות בישראל לכל הקשור לנושא לחיזוק המבנים ושיפור עמידותם. הדבר הוביל לחקיקת חוקי עזר עירוניים, אכיפה מוגברת, פתיחה בהליכים ומתן קנסות, זאת בכדי למנוע את הסכנה של קריסת מבנים בעודה באיבה. יחד עם זאת עדיין ישנם מבנים מוזנחים רבים מהסיבה שהדיירים אינם מפנימים או מבינים את חשיבות חיזוק המבנה ושיקום העמודים. תהליך הקורוזיה מתחיל בעקבות חדירת לחות ורטיבות, ומגע עם ברזלי-הזיון שבעמודים. התופעה מובילה להתנפחות הברזל ודחיקת הבטון אשר עוטף אותו הצדדים. תפקידו של הברזל הוא לשמר את החוסן של המבנה באמצעות קשירת הבטון, שכן, ללא הקשירה הפנימית נוטה הבטון להיסדק ולהישבר. איכול הברזל כתוצאה מהקורוזיה מוביל להתנפחותו של הברזל אשר דוחף את הבטון שעוטף אותו, ובעקבות כך נוצרים בבטון סדקים עמוקים. במקביל לתהליך הכימי מתרחש תהליך פיזיקאלי שמשנה את יחסי העמידות של העמודים שתפקידם לשאת את כל כובד משקלו של הבניין, כשהשינוי הנובע בעקבות היחלשות העמודים מוביל לסכנת קריסתו של הבניין.

לקריאה מורחבת שיקום בטון ותיקון עמודים…

מפרט לשחזור ושיקום בטונים

המפרט הינו שיטת עבודה, והוא מושתת על הדור החדש של מערכות חומרים שהוציאה חברת סיקה לשיקום ושחזור בטונים. המפרט מורכב ממספר שלבים שהם הכנת השטח, פעולת השיקום של הבטונים ושכבת הגמר.

הכנת השטח מתחילה בקילוף, חציבה וסיתות חלקי הבטון הסדוקים והרופפים עד שפני הבטון יציבים ונקיים.

הפעולה הבאה כוללת את חשיפת כל היקפו של ברזל הזיון כס"מ אחד מאחוריו וכחמישה עד עשרה ס"מ משני צידי הברזל. יש לנקות את הברזל אשר נחשף מכל הקשקשת באמצעים מכאניים, וניקוי על ידי שטיפת השטח בלחץ מים. בשלב הבא יש למרוח את הברזל בסיקה מונוטופ 610 או לחלופין בסיקה טופ EC 110 למניעת המשך תהליך הקורוזיה.

בתהליך שיקום הבטונים ניתן להסתייע בחומרי סיקה שונים בהתאם לנסיבות המקרה כמו סיקה רפ או סיקה טופ 122 או לחלופין עם תערובת סיקה לטקס. אפשרויות שלישית היא שימוש סיקה רפ יחד עם גראוט לטקס.

חומרי הסיקה הינם תערובות מובחרות של צמנטים ואגרגטים המכילות מיקרו סיליקה, סיבים פוליאמידים ומוספים. יש ליישם מספר שכבות תוך הקפדה על הפרשי זמנים של שעתיים בין כל שכבה ועובי מילוי מקסימאלי של 30 מ"מ.

חשיבות ההתקשרות עם חברה מקצועית עבור שיקום בטונים

בכל האפשרויות יש להקפיד על מינון חומרים ולוחות זמנים מדויק, וכן על אשפרה מתאימה ביחס לעובי המילוי ולסוג התערובת שנבחרה. שכבת הגמר כוללת ציפוי בעובי של מילימטר עד שניים באמצעות סיקה טופ סיל 107 שהינו ציפוי צמנטי אלסטי וגמיש, ולאחר מכן צביעה בצבע פולימרי טיח או פסיפס על פי החלטתו של המזמין.

בטרם נערך חוזה ההתקשרות עם הקבלן חשוב להקפיד ולקבל ממהנדס את המפרט המלא אשר כולל את כל האלמנטים והעיגונים הנדרשים ספציפית לבניין, ולוודא כי העבודה מתבצעת בהתאם לתקן המתאים.

יש להדגיש שדילוג על שלבי הטיפול בברזלי-הזיון תוך טיוח האזורים הנפוחים על ידי שימוש בטיח או הוספת דבקים עשויים להאיץ את התפתחותה של הקורוזיה, ולהוביל לנזקים פנימיים חמורים בהרבה מהמצב הראשוני בתוך פרק זמן של מספר שנים, זאת בעקבות הזנחת הטיפול בברזלי-הזיון בעיתוי הנכון.

כל שימוש בחומרי איטום על ברזל בעל קורוזיה אינם עוצרים את תהליך ההחלדה, על כן חשוב להקפיד על התקשרות עם חברה קבלנית לשיקום מקצועית ובעלת כל האישורים הנדרשים.

השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם עם הצעת מחיר!
Call Now Button