קבלן שיפוץ בניינים

המדריך המלא: איך לשפץ את הבית בלי לשפץ את הכיס?

הסטטיסטיקות מלמדות שכמעט כל מי שעורך שיפוץ בבית נגרר לחריגות תקציביות מעבר לתקציב הראשוני שהוגדר מראש בשיעור שנע בין 10% במקרים סבירים, ועד ל- 100% ולעתים אף יותר במקרים קיצוניים. החריגות התקציביות עשויות לנבוע בשל מגוון רחב של גורמים כמו תמחור לקוי של חומרי גלם, סעיפים שנשמטו מכתב הכמויות אך נחוצים לצורך ביצוע העבודות, שינויים מהותיים בתכנית המקורית לאחר סגירת החוזה עם הקבלן, שינויים שלא ניתן היה לצפות מראש כמו התפוצצות צינור מים ישן תוך כדי עבודה וכן הלאה. מאחר וענף השיפוצים בישראל הנו תחום פרוץ, חריגות תקציביות תלויות גם במידה רבה במקצועיותו ויושרו של קבלן השיפוצים אותו נבחר לביצוע העבודה. לפניכם כמה פרטים שכדאי למקד בהם את תשומת הלב כדי לצמצם במידת האפשר טעויות נפוצות שעלולות לפגוע בכיס ולהוביל לעגמת נפש.

ההבדל שבין קבלן שיפוצים לשיפוצניק

ראשית, מאחר שישנם כמה סוגים של בעלי מקצוע המתמחים בשיפוצים, חשוב להבין את ההבדל בהגדרות. קבלן שיפוצים הוא אדם שעבר הליך פורמלי לרישום בפנקס הקבלנים, זאת להבדיל משיפוצניק שאינו רשום בפנקס הקבלנים. הדבר אינו מעיד על כך שמי שרשום בפנקס הקבלנים הוא מקצועי יותר ו\או אמין יותר ממי שאינו רשום בפנקס הקבלנים, אולם המחוקק קבע שעבודת שיפוץ בסכום הגבוה מ- 40,039 שקלים חייבת להתבצע על ידי איש מקצוע הרשום בפנקס הקבלנים. מדובר בפקטור שכדאי לשים עליו את הדעת במקרה שהחלטתם על שיפוץ בהיקף נרחב.

הסכם עבודה מפורט ומסודר

יושר והגינות ניכרים בצורה בולטת באופן שבו הופק הסכם העבודה על ידי הקבלן או השיפוצניק. ככל שההסכם ספציפי ומפורט יותר, כך פוחת הסיכון להפתעות והוצאות בלתי צפויות שמובילות לחריגות תקציביות. הסכם עבודה טוב כולל את הצעת המחיר של הקבלן ונושאים רלוונטיים נוספים כגון פירוט הרכב המשימות, כתב כמויות, חומרי העבודה, פריסת תשלומים, לוחות זמנים וסעיפים המתייחסים לאחריות על העבודה, ביטוחים, התחייבות לנקיטה באמצעי בטיחות, שימוש בחומרים תקניים וכיוצא בזה. הנכונות מצדו של קבלן השיפוצים להתחייב לעמידה בלוחות זמנים מעידה לא מעט על מקצועיות ואמינות.

כיסוי ביטוחי: ביטוח צד ג'

ביטוח צד ג' מהווה פקטור נוסף שיכול להעיד על מידת רצינותו ומקצועיותו של הקבלן, שכן הכיסוי הביטוחי מאפשר ללקוח להגן על עצמו במקרה של תאונה. במילים אחרות, במידה ובמהלך השיפוץ נגרמים נזק ו/או חבלה כלשהם, בהם נזקי גוף ו/או נזקי רכוש ללקוח ו/או הקבלן ו/או עובדיו ו/או צד ג' כלשהו (כגון שכנים, עוברי אורח וכדומה), ההליך הטבעי יהיה כרוך בהגשת תביעה כנגד הקבלן. במידה והקבלן מבוטח בביטוח הרלוונטי, הפיצויים בעד הנזק ישולמו על ידי חברת הביטוח. במקרה שבו הקבלן איננו מבוטח, כל צד מגייס עורך דין כדי לנסות להטיח את האשמה והעלויות על הצד השני. התביעה עלולה להסתבך אף יותר במקרה של פגיעת גוף ו\או נפש ו\או מעורב בזה גם צד ג'.

מבצעי עבודות השיפוצים בפועל

כשפונים לקבלן שיפוצים עתיר עבודה, קרוב לוודאי שהוא מחזיק בצוות של עובדים ו/או מסתייע בקבלני משנה או אנשי מקצוע אחרים כדי לבצע את העבודה בפועל. בנסיבות הללו, חשוב לעגן את האחריות בהסכם העבודה, זאת במטרה להבטיח שגם כאשר הקבלן איננו זה שמבצע את העבודה עצמו, עדיין קיים פיקוח על העובדים ואיכות עבודתם. הצפי הוא שגם קבלן העוסק במספר פרויקטים בו זמנית, יהיה מסוגל למלא את התחייבותו באופן האיכותי והמקצועי ביותר, ותוך כדי עמידה במסגרת לוח הזמנים שסוכמה עימו בחוזה.

תרגילי עוקץ נפוצים בענף השיפוצים

אחד מהסיכונים הטמונים בהסכם כללי ובלתי מפורט, שכולל בתוכו תשלום גלובלי עבור החומרים והעבודה, הוא הפיתוי שמזמן את הקבלן או השיפוצניק לחסוך על חומרי גלם איכותיים כדי לשלשל לכיסו את ההפרש. הסכם עבודה מפורט שמצורף אליו כתב כמויות ופירוט החומרים בהם מתחייב איש המקצוע לעשות בהם שימוש, עשוי לסתום את הגולל על פרצה זו. עם זאת, במהלך השיפוץ כדאי תמיד להיות "עם האצבע על הדופק" ולבדוק באילו חומרים בדיוק נעשה שימוש. כמו כן, כשהעבודה כוללת, בין היתר, התקנה של אריחים, אמבטיות וכיורים, עדיף ללקוח לרכוש את המוצרים באופן עצמאי, כך שהוא מודע בדיוק לאיכותם ועלותם של המוצרים, זאת בנוסף לכך שתעודת האחריות על המוצרים היא על שמו. סיכון נוסף נוגע ל- "תשלום בשחור". מעבר לעובדה שהדבר כרוך בעבירה פלילית, הנפקת חשבונית מהווה אסמכתה משפטית שניתן להציגה כהוכחה בביהמ"ש, בעוד שללא חשבונית אין דרך להוכיח שאכן הייתה התקשרות בין הלקוח לקבלן.

כתב אחריות בשיפוצים

חשוב לכלול בהסכם העבודה עם הקבלן גם את האחריות על עבודתו. על פי המקובל בשוק, אחריות על שיפוץ כללי היא בדרך כלל לשנה, בעוד שהאחריות על עבודות אינסטלציה סטנדרטיות עומדת על שלוש שנים, והאחריות על עבודות איטום היא לכל הפחות לחמש שנים. ההמלצה היא שלא להעסיק איש מקצוע שמסרב לתת לכם כתב אחריות, או שאחריות שהוא מציע נמוכה מהתקופה המקובלת בשוק עבור עבודות מסוג זה.

חומרי גלם וצנרות

מעבר לאמצעי הזהירות שצוינו לעיל, כשמדובר בעבודת שיפוצים בהיקף נרחב, ובפרט כשהיא כוללת בנייה, חשוב לשים לב אל פרטים נוספים, כמו לדוגמה שחומרי הבניין שמביא עימו השיפוצניק נושאים בתו תקן וגם בתוקף (חומרי גלם שפג תוקפם מאבדים מאיכויותיהם), וכן שהעבודה והגימור אחידים ללא הבדלים ורווחים בין השכבות השונות. באופן כללי, כדאי לעגן בהסכם העבודה עם השיפוצניק את סוג החומרים שבהם ייעשה שימוש ולוודא במהלך העבודה שזה אכן התקיים. איכותם של חומרי הגלם חשובה במיוחד כשהדבר קשור צנרת ואינסטלציה, מאחר ותחליפים באיכות ירודה עלולים לדלוף לאורך הזמן ולהוריד לטמיון את כל עבודת השיפוצים.

גורמים נוספים שעשויים להשפיע על המחיר

קיימים עוד מגוון גורמים נוספים שעשויים להשפיע על מחיר השיפוץ, וניתן להביא לחיסכון לא מבוטל על ידי עשיית החלטות מושכלות, כמו לדוגמה, בחירת התקופה לעריכת השיפוץ. כמקובל בכלל הענפים, ישנן תקופות הנחשבות לעמוסות יותר ביחס לאחרות עבור קבלני השיפוצים, כשהתקופות הללו הן בעיקר בחודשי הקיץ ולקראת חג הפסח. מטבע הדברים, ככל שהביקוש עולה כך עולים גם המחירים. במידה ומעוניינים לבצע שיפוץ באיכות גבוהה יותר ובמחירים משתלמים, מומלץ לתכנן את ביצוע השיפוץ דווקא בתקופה הנחשבת עבור הקבלנים כ- "תקופת יובש". כמו כן, מומלץ לעשות עבודות הכנה, כמו המלצה על טכניקות עבודה וחומרים, שמיעת חוות דעת מקצועיות ועריכת סקר שווקים, זאת במטרה ללמוד ולהכיר מקרוב את התחום לקראת השיפוץ, מה שעשוי לחסוך תרגילי עוקץ מצד נוכלים. באופן כללי, מוטב להתרחק מהצעות מחיר נמוכות מדי ולהעדיף תמיד קבלנים עם שם טוב ומוניטין.

השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם עם הצעת מחיר!
Call Now Button