קבלן שיפוץ בניינים

המדריך המלא: בחירת קבלן שיפוצים בחירה בקבלן השיפוצים הלא נכון עלולה לבוא לביטוי בעבודה רשלנית ותיקונים אינסופיים, אי עמידה בלוח הזמנים שסוכם עם הקבלן, נזק לרכוש קיים ועלויות שהתנפחו. המציאות מראה ששיפוץ בית בישראל יכול במקרים רבים להפוך לסיוט עבור הלקוח. אמנם אין באמתחתנו פתרונות קסם כדי למנוע לחלוטין את ההתגוששות ברפש עם השיפוצניק שפישל ו\או החור בחשבון הבנק, אך מחקר ותכנון מראש עשוי בהחלט לסייע בהבנה לקראת מה הולכים וכיצד לזהות אנשי מקצוע שאינם הגונים.

בדיקות רקע בטרם בחירת קבלן שיפוצים

המלצות על הקבלן במהלך החיפוש אחר קבלן שיפוצים, ניתן לבקש המלצות מקרובי משפחה, שכנים וחברים, וכן מבעלי מקצוע כמו מהנדסים, אדריכלים, מעצבי פנים ופקחים. עם זאת, הניסיון מלמד שלא תמיד כדאי לסמוך על המלצות שמופיעות באתרי האינטרנט בתחום, מאחר ולא פעם קורה שאתרים מקצועיים מקדמים קבלנים ועומדים מאחורי אותן ההמלצות בתמורה לתשלום.

העסקת קבלן שיפוצים רשום\לא רשום קבלן שיפוצים רשום הנו קבלן הרשום בפנקס הקבלנים (סיווג 131) שבמשרד הבינוי. באופן כללי, מותר על פי החוק להעסיק קבלן שאינו רשום אצל רשם הקבלנים (שיפוצניק), אולם חל אך איסור על קבלן שיפוצים בלתי רשום לעסוק בעבודות בהיקף הגבוה מ- 40,039 שקלים. ראוי להבהיר שמרבית קבלני השיפוצים בארץ אינם רשומים ומרביתם גם בעלי מקצוע טובים והגונים, אולם קבלני שיפוצים רשומים נמצאים תחת פיקוח, ובמידה והם מרמים, מפשלים או נוטשים, ניתן לנקוט באמצעים כנגדם.

קבלת הצעות מחיר מקבלני השיפוצים

הצעות מחיר של קבלנים

מומלץ לקבל שלוש הצעות מחיר לכל פחות, כאשר כל המציעים נדרשים להגיע אל בית\הדירה על מנת לבחון בשטח במה מדובר. הדבר מאפשר עריכת השוואה בין הצעות המחיר שהתקבלו ולקבל אומדן כללי בנוגע לעלות השיפוץ הכוללת.

הצעת מחיר נמוכה מדי ו\או נחמדות יתר

סקר שנערך על ידי אחת מחברות הצבע בקרב משפצים מאוכזבים העלה שאנשים נוטים לעתים קרובות להעדיף התקשרות לאו דווקא עם קבלן השיפוצים שמגיע עם הצעת מחיר הנמוכה ביותר, אלא עם זה שהפגין מזג נוח ונחמדות. בנוגע לסימפתיה, אדיבות וסבלנות, אין ספק שמדובר בתכונות חשובות הנדרשות מכל איש מקצוע, אך נחמדות יתר בשעת ההתקשרות בין בעל המקצוע לבין הלקוח עלולה לרמוז על צביעות ואמורה להדליק נורת אזהרה.

תמחור עבודת השיפוצים

הצעת מחיר נמוכה מדי

הסכנה הגדולה ביותר בהצעת מחיר נמוכה מדי נוגעת על פי רוב לתמחור לא נכון. הדבר נובע במקרים רבים מרשלנות של הקבלן, אך במקרים אחרים מדובר בהטעיה מכוונת. בין כך ובין כך,  מי ש"שוכח" לכלול בהצעת מחיר פרטים אלמנטריים, או שהוא אינו מקצועי מספיק או שהוא מרמה אתכם, תוך שהתוספת במחיר צפויה להגיע כהפתעה בהמשך השיפוץ.

תמחור התואם את העבודה הספציפית

באופן כללי, לכל פעולה (כמו שבירת קירות, ריצוף, טיח, צבע וכיוצא בזה) יש תמחור רשמי, וניתן להשיגו באתרי אינטרנט מומלצים כדוגמת לוי יצחק, הדקל וכדומה. יחד עם זאת, עבודת הכנה מקדימה של הלקוח ואיסוף מידע מקיף חשובים ביותר, מאחר וקיימים פערי מחירים משמעותיים בין חומרי גלם מאיכויות שונות וטכניקות עבודה כאלו ואחרות, כמו לדוגמה הסרת הריצוף הישן לעומת הדבקת אריחים חדשים מעל לישנים. בכל אופציה יש יתרונות וחסרונות, אולם קבלן שמסתפק בהגדרה "ריצוף" בנייר העבודה פותח פתח לפערים בציפיות ו\או תוספות במחיר בהמשך השיפוץ. כשמתוכננת עבודת בהיקף גדול, מומלץ להיוועץ באנשי מקצוע כמו אדריכלים, מהנדסים ומעצבי פנים. ייעוץ נכון עשוי לחסוך ללקוח במקרים רבים לא מעט כסף, זמן, טרטורים ועגמת נפש.

תמחור ללא מע"מ

החוק להגנת הצרכן קובע שכל עוסק מחויב לנקוב במפורש במחיר הכולל בלבד ובמטבע ישראלי עבור כל שירות או נכס המוצע לצרכן, ובפרט כשמדובר בתמחור הניתן לצרכן הפרטי, שאינו מקבל בחזרה החזר על מע"מ. עם זאת, בכל מקרה שהדבר אינו מצוין במפורש בגוף הצעת מחיר, מומלץ תמיד לוודא מראש שהמחיר אכן כולל בתוכו כבר את המע"מ, על מנת למנוע הפתעות בהמשך.

ניסוח הסכם בין קבלן שיפוצים ללקוח

לפני תחילת העבודה וסגירת העסקה יש מספר דברים שחשוב לתת עלהם את הדגש כאשר אתם בוחרים קבלן שיפוצים עבור הפרויקט שלכם.

ניסוח הסכם מפורט

יש לחתום עם קבלן השיפוצים על הסכם מפורט במידת האפשר. ניתן להתבסס על הסכמים לדוגמה המופיעים באתרי האינטרנט למיניהם, אולם רצוי להוסיף או לגרוע סעיפים מסוימים על מנת להתאים את ההסכם לפרויקט הספציפי.

כתב כמויות

חובה לדרוש מהקבלן כתב כמויות וגם לעגן בכתב מי רוכש את החומרים והמוצרים. באופן כללי, כדאי לרכוש באופן עצמאי ריצוף, בלוקים וכלי סניטציה, מאחר ורכישה ישירה יכולה לחסוך ללקוח אלפי שקלים הנגבים מהקבלן כדמי עמלה בעד הרכישה. כמו כן, חשוב גם לעגן בכתב את דמי ההובלה והעלאת הסחורה אל הדירה, ובפרט אם מדובר בדירה הממוקמת בקומה גבוהה וללא מעלית.

כיסוי ביטוחי במהלך השיפוץ

חובה לוודא שהקבלן מחזיק בביטוח עבודות קבלניות ושבפוליסת הביטוח אכן מופיעים פרטי העבודה הספציפית, לרבות שם הלקוח וכתובת הדירה בה נעשה השיפוץ. פוליסת הביטוח אמורה לכלול בתוכה את הכיסוי הביטוחי של הרכוש, וכן ביטוח חבות מעבידים וביטוח צד שלישי. אין להסתמך על הקבלן שמבטיח שהוא מחזיק בכיסוי ביטוחי, אלא לדרוש צילום או העתק של הביטוח ולצרפו כנספח אל ההסכם. מאחר ותקופת הביטוח היא החל ממועד תחילת העבודות ועד למועד סיום הפרויקט בלבד, במידה ומדובר בפרויקט בהיקף גדול, מומלץ גם ללקוח לרכוש ביטוח עבור השיפוצים, או לחלופין להרחיב את ביטוח הדירה הסטנדרטי שברשותו למקרים שבהם יתגלו ליקויים ו\או ייגרמו נזקים בעקבות הליקויים הללו.

אחריות על איכות העבודה

חובה לכלול בהסכם את משך האחריות של הקבלן על איכות עבודתו. בהתאם למקובל בשוק, תקופת האחריות שחלה על שיפוץ כללי עומדת על פי רוב על שנה אחת, בעוד שתקופת האחריות על עבודות אינסטלציה היא בדרך כלל לשלוש שנים ותקופת האחריות המינימלית על עבודות איטום היא לחמש שנים. רצוי להימנע מהעסקת קבלן שמסרב לתת כתב אחריות, או שהוא מציע תקופת אחריות הנמוכה מהמקובל בשוק לעבודות מהסוג הספציפי.

לוח זמנים ופריסת תשלומים לקבלן שיפוצים

בעת החתימה על ההסכם עם הקבלן, חשוב לעגן בהסכם לוח זמנים מפורט לביצוע העבודות, עם פירוט תאריכים להתחלת כל משימה וצפי לסיום. יש לכלול בהסכם לוח תשלומים אשר שישולמו לקבלן על פי קצב ההתקדמות של השיפוץ. מומלץ שהתשלום האחרון יהיה במועד סיום השיפוץ וככל שסכום התשלום האחרון יהיה גבוה יותר, כך הוא יהווה לקבלן תמריץ לסיום הפרויקט באופן מיטבי ובמועד שנקבע. חשוב לעמוד על כך שהתשלום הראשון בטרם התחלת העבודה לא יהיה גבוה מ- 15% ולהתנות את התשלומים בהתאם לקצב העבודה, זאת להקטנת הסיכון לתרחיש שבו הקבלן נעלם עוד בטרם החל את השיפוץ או לאחר שכבר הועברה אליו מרבית התמורה.

להמשך קריאה באתר מחירון שיפוצים

השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם עם הצעת מחיר!
Call Now Button