קבלן שיפוץ בניינים

 

חריגה מתקציב השיפוצים: מה גורם לתקציב להתנפח?

שיפוץ שנעשה בדירה ישנה בתל אביב הוערך על ידי קבלן השיפוצים בכ- 40 אלף שקל (ללא עלות האריחים, הצבע וכלי סניטציה), שיפוץ שבסופו של דבר הוא גבה עליו קרוב ל- 80 אלף שקל. במקרה אחר הקציבה משפחה מהצפון בסביבות ה- 250 אלף שקל עבור שיפוץ שאמור היה לשנות לחלוטין את פני דירתם ולכלול הכול, החל מחלוקת חלל פנימית ועד להחלפת מרצפות, דלתות וחלונות, אבל עד מהרה חרג התקציב וטיפס הרבה מעבר. נשמע לכם מוכר? כאן מתעוררת השאלה מה גורם לתקציב להתנפח? חריגה תקציבית במהלך שיפוץ הבית נחשבת לתופעה ידועה ונפוצה.

 

הסיבות הנפוצות לחריגות תקציביות במהלך שיפוץ הבית

הנתונים הסטטיסטיים מראים שמעל ל- 80% מהשיפוצים מסתיימים בחריגה מהתקציב שהוקצה מראש לצורך הפרויקט בשל סיבות כאלו ואחרות. הרוב המוחלט של אלו שמשפצים ישנו תקציב מוגבל, כאשר חריגה ממנו עלולה להוביל לכמה תרחישים בלתי רצויים כגון נטילת הלוואות מהבנק, שבירת תכניות חיסכון, ויתור על תכניות אחרות ושינויים בתכנית השיפוץ המקורית. הבאנו להלן כמה מהסיבות הנפוצות לחריגות תקציביות בעת שיפוץ הבית:

 

השמטת סעיפים מכתב הכמויות או אי היצמדות למסגרת התקציבית

אחת מהסיבות השכיחות ביותר לחריגה התקציבית נובעת מהשמטת סעיפים מכתב הכמויות, סעיפים הנדרשים לתקציב השיפוץ. הדבר קורה בעיקר על רקע חוסר ההבנה וחוסר הניסיון המקצועי בתחום. לעתים מדובר בסכומים קטנים שמצטברים לסכום גדול, בעוד שבמקרים אחרים מדובר בסעיף קריטי שחיוני להמשך העבודות. לדוגמה, התלהבות מאריחים ייחודיים ויקרים ורכישתם לאחר שכבר הוקצה הסכום בכתב הכמויות, רכישת 10 דלתות פנים עמידות למים מקולקציה חדשה שאך יצאה לשוק ב- 2,500 שקלים במקום התכנון המקורי של 1,500 ש"ח לדלת פנים סטנדרטית, החלטה בזמן אמת שפתח היציאה אל המרפסת יהיה בגודל של 2.5 מטרים במקום 2.1 מטרים, פריצות תקציב שעלולות להקפיץ את המחיר בשיעורים מטורפים.

 

הוצאות נסתרות

במהלך השיפוצים צצות בדרך כלל הוצאות נסתרות עבור דברים שלכאורה ברורים מאליהם ולפיכך אינם כלולים במחיר, כמו למשל עלויות הובלה והעלאת חומרים אל הדירה, כמו גם עלויות פינוי הפסולת, ובפרט אם מדובר בדירות הממוקמות בקומות העליונות וללא מעלית. זאת ועוד, במקרים רבים תפיסתו של הלקוח היא שהעבודה הספציפית כוללת הכול. דוגמה קלסית שנפוצה מאוד בעבודות צבע נוגעת לעובדה שהתמחור מתייחס לדירות ריקות, כאשר הזזה, פינוי, פירוק ו\או הרכבת רהיטים אינם כלולים במחיר ועשויים לייקר אותו בשיעור שנע בין 50% – 25%. כמו כן, עלותו של הצבע האקרילי יכולה להשתנות בהתאם לסוג החומר ואיכותו. בנוסף, חשוב לדעת שצביעת סורגים, דלתות ומשקופים אינה כלולה במחיר, אלא אם צוינה מפורשות בכתב הכמויות וכך גם בכל הקשור לצביעה אמנותית ו\או אפקטים מיוחדים.

 

הוצאות בלתי מתוכננות

החיים מזמנים לא מעט הפתעות וכך גם בשיפוץ, כמו לדוגמה צנרת מים ישנה בתוך הקיר שבמסגרת השיפוץ לא תוכננה החלפתה, אולם תוך כדי עבודה התפוצצה או לחלופין התגלה שהיא נוזלת, עמוד קונסטרוקטיבי ש"הסתתר" בתוך קיר שתוכננה הריסתו, כשהדבר כרוך בשינוי התכנון המקורי, קירות בבניינים ישנים מאוד שמתגלים כדקיקים ואינם עומדים בתקנות הבניה, והם עלולים להתמוטט ולקרוס בפתאומיות, זאת על אף שתכנית השיפוצים אושרה על ידי העירייה ומהנדסים וכן הלאה. במקרים אחרים מתגלה עובש שיש להסיר מתחת למרצפות שהודבקו בעבר מעל למרצפות המקוריות או שינויים שנדרשים לבצע בחיווט החשמלי בעקבות החלפת המטבח.

 

חוסר תכנון, חוסר תיאום וניהול זמן לקוי

חוסר תכנון, חוסר סדר בין שלבי הפרויקט, חוסר תיאום בין בעלי המקצוע והספקים השונים ו\או שיפוצניק אחד שהוא על תקן "כולבויניק" ומבצע את עבודתם של כולם מהווה את המתכון לכאוס מוחלט. אחת הטעויות הנפוצות היא התחלת השיפוצים מבלי שישנו סט של תכניות חשמל, בינוי, אינסטלציה, מיזוג וכן הלאה, מבלי להסתייע במומחים בתחומים הרלוונטיים וללא תמחורם של כל המרכיבים. הנטייה להתחיל בעבודות השיפוץ ללא תיאום מראש בין בעלי המקצוע השונים ו\או שתוך כדי התקדמות השיפוצים פונים לרשתות השונות לבחירה והזמנת חומרי הגמר, כל אלו מהווים פתח לעגמת נפש ודחיית המועד לסיום השיפוץ, ובפרט אם מתגוררים במגורים חלופיים בשכר דירה במשך התקופה הזו. לא פעם קורה ששיפוץ מתעכב בשל התמהמהות בבחירת אריחי הקרמיקה, עיכוב באספקת המטבח או מוצרים שהוזמנו מחו"ל בהזמנה אישית. כמו כן, לא פעם קורה שקבלן עוזב באמצע עבודת השיפוצים לטובת לקוחות אחרים, זאת בשל אי היכולת של הלקוח לספק לו את המוצרים הנדרשים להמשך עבודתו בזמן שנקבע.

 

טעויות תכנוניות

לעתים קורה שגם כשמתקיים תכנון מלא ומסודר בטרם הכניסה לפרויקט, מתגלות בו טעויות ובעיות בשלב הביצוע, כמו גם פער בין התכנון "על הנייר" לבין התוצאות בפועל, טעויות תכנוניות שבמרבית מהמקרים נשאף לתקנן בזמן אמת, מה שעשוי ליצור חריגה תקציבית או להגדילה, כמו לדוגמה ההחלטה לשינוי החלל הפנימי לאחר שכבר נערך בו שינוי, היות והקיר שנבנה גורם לאחד החדרים להיראות קטן מדי ומעוניינים להרחיבו על חשבון חדר סמוך, שינוי גוון הקירות לאחר שהסתיימה הצביעה, שכן התוצאה הסופית שונה מהציפיות בשל ההדמיות, כמו גם ההחלטה לשנות או להוסיף נקודות חשמל לאחר שבוצעו ההכנות וכיוצא בזה. טעויות תכנוניות נפוצות נוספות כוללות מערכת סלונית שאיננה נכנסת מבעד לדלת ויש להעלותה במנוף, מקרר שבולט החוצה מעבר לקו המטבח, מנורה שמונעת מדלת הארון להיפתח, כיריים חשמליים שדורשים התקנה חשמלית תלת פאזי ועוד.

השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם עם הצעת מחיר!
Call Now Button