קבלן שיפוץ בניינים

 

כתב כמויות: המדריך המלא

לעתים קרובות קורה ששיפוץ המתחיל בקטן מסתיים עם גירעון גדול בתקציב. התופעה נובעת על פי רוב בשל תכנון והיערכות לקויים. לפיכך על מנת לצמצם את הסיכון להפתעות שבדרך ותרחישים בלתי קרויים, מומלץ להיוועץ תחילה במהנדס או אדריכל, ולהסתייע בו להכנת מפרט טכני הכולל בתוכו כתב כמויות מפורט, זאת בטרם עריכת סקר שווקים וההתקשרות עם קבלן שיפוצים כזה או אחר.

 

מהו כתב כמויות?

המושג "כתב כמויות" מהווה למעשה טבלה הכוללת בתוכה את כל השלבים והחומרים הנדרשים לפרויקט עצמו, וכן את הכמות המדויקת של כל חומר וחומר החל מהשלב ההתחלתי ועד לשלב שבו מסתיים הפרויקט. במהלך הכנת כתב הכמויות יש לחשב כל החומרים והעלויות הנדרשות בהתאם לתכנית האדריכלית. מפרט זה הנו נחוץ והכרחי הן בנוגע לבנייה חדשה והן בנוגע לעבודת שיפוצים. כתב כמויות מסודר וברור מקל משמעותית על תהליך השיפוץ ומונע מראש השארת קצוות פתוחים שפותחות פתח לתוספות מחיר "בלתי צפויות" בהמשך הדרך.

 

כיצד בנוי כתב כמויות?

כתב הכמויות מהווה כמעין תכנית מובנית המחלקת את הפרויקט לתתי עבודות שכוללות את כל שלביו של השיפוץ החל מראשיתו ועד סופו, כאשר כל תת עבודה מחולקת לסעיפים שונים עד לפרטים השוליים והזניחים ביותר. כל אחד מהסעיפים האלו אמור לכלול אינפורמציה חיונית המתייחסת לפירוט של כל הנתונים ההנדסיים, הנתונים הקונסטרוקטיביים, החיבורים אל המערכות שונות וכן הלאה בכל אחד מחללי הבית, וכן פירוט של גודל כל חלל, סוג החומרים שבהם ייעשה שימוש, כמות היחידות הנדרשות מכל חומר, המחיר לכל יחידה, עלות העבודה עצמה וכיוצא בזה. כתב כמויות מהווה למעשה מפה שמנחה את הליך השיפוץ, וככל שהמידע המופיע בו יהיה מדויק ומפורט יותר, כך צפוי הפרויקט להתנהל באופן נכון וזורם, וללא עלויות שלא חושבו מראש.

 

חשיבות החתמת השיפוצניק על כתב כמויות

כתב הכמויות נחשב, כאמור, לחלק בלתי נפרד מהליך השיפוץ, מאחר והוא מאפשר תמחור מדויק של עלות השיפוץ ומפחית משמעותית אפשרויות להפתעות בהמשך הדרך. באופן זה יכול הלקוח לתכנן מסגרת תקציבית המותאמת בדיוק להיקף השיפוץ המבוקש וללא חריגות תקציביות. מומלץ להכין את כתב הכמויות בטרם עריכת סקר שווקים, כך שאפשר יהיה להסתייע בו לצורך השוואת מחירים בין מספר קבלני שיפוצים. בהסתמך על כתב כמויות אחיד ומדויק, ניתן לקבל כמה הצעות מחיר שונות ולפיהן לבחור את הקבלן הנכון. בנוסף לכל אלו, ניתן לצרף את כתב הכמויות כנספח אל החוזה שעליו חתום קבלן השיפוצים. החתמת הקבלן על כתב הכמויות הופכת אותו למסמך מחייב מבחינה משפטית לכל דבר ועניין.

 

חישוב הכמויות והעלויות השונות

במהלך הכנת כתב הכמויות חשוב לפרט את הכמויות הנדרשות של כל חומר ורכיב לפי כמות, במטר רץ או במ"ר. כמו כן, יש להקפיד ולציין את השטח הנתון עבור כל סוג של עבודה. כתב הכמויות נתון לשינויים מפרויקט לפרויקט בהתאם לאופיו והיקפו, אך באופן כללי, ישנם כמה סעיפים כללים שאמורים להיכלל בכל כתב כמויות כזה או אחר, כמו תיאור העבודה, שטחים, כמויות, מחיר ליחידה, עלות כוללת, זמני עבודה והערות במידת הצורך.

 

הערות שחשוב להוסיף בכתבי כמויות של עבודות ספציפיות

להלן כמה הערות שחשוב להוסיף בכתב הכמויות בהתאם לפרויקט הרלוונטי:

עבודות פירוק והריסה– חשוב לציין שהעבודות כוללות, בין היתר, את פינוי הפסולת לאתר שפך שמותר ומאושר על ידי הרשות המוסמכת. כמו כן, בסיום כל שלב אחראי הקבלן לניקוי וסידור המקום.

 

עבודות אינסטלציה כשמדובר בעבודות אינסטלציה חשוב לפרט את כמות חדרים רטובים שקיימים במבנה, וכן את מספר המקלחות, הכיורים, האסלות והתקני המים הנוספים. הפירוט אמור לכלול גם את מיקום נקודות המים החיצוניות, מיקום דוד המים סוג הצנרת וכמות הצינורות הנדרשים לביצוע נקודות המים והביוב. בעבודות אינסטלציה, המחירים על פי רוב אינם כוללים חומרי גלם כגון חומר לבן, ברזים, סיפונים, מכסי פליז, כלים סניטריים וכדומה, והם מסופקים על ידי המזמין. המחירים כוללים את עבודת ההרכבה של הצנרת והכלים הסניטריים ובדיקת תקינות האינסטלציה באופן מלא.

 

עבודות טיח יש לפרט מה כולל טיח חיצוני (קירות חוץ, גדרות וכן הלאה), טיח פנימי (טיח חדש, תיקוני טיח, סוג הטיח, מספר שכבות וכדומה.

 

עבודות ריצוף וחיפוי האריחים נרכשים על ידי הלקוח. המחיר מתייחס לריצוף בגדלים סטנדרטיים. ריצוף בפסיפס, דקור או אבן טבעית מחויב על פי תעריפים גבוהים יותר. התמחור של ריצוף ו\או חיפוי חדרי רחצה ושירותים גבוה מתמחור יתר החדרים בבית לפיכך הוא מחושב בנפרד.

 

עבודות צבע עבודות הצבע אמורות לכלול את כל ההכנות הנדרשות לקראת הצביעה, לרבות מילוי חורים וסדקים קיימים, הוצאת מסמרים וכדומה. לפיכך, יש להקפיד ולפרט בכתב הכמויות את כל עבודות ההכנה הנדרשות. יש לפרט בכתב הכמויות גם מה כוללת עבודת הצביעה, כמו קירות פנים, קירות חוץ, תקרות וכן הלאה. טיוח אקרילי, אפקט צבע, דלתות ומשקופים מתומחרים בדרך כלל בנפרד.

 

עבודות חשמל חובה לוודא שעבודות החשמל אכן מבוצעות על ידי חשמלאי מוסמך ובהתאם למפרט ולתקנות הנדרשות. יש לפרט בכתב הכמויות את כמות נקודות החשמל, מספר נקודות המאור על הסוגים השונים, והתקני חשמל נוספים לרבות טלוויזיות, מחשבים, שקעים, נקודות תקשורת וכן הלאה.

 

טיפ לסיום

במידה והחלטתם לערוך שיפוץ בהיקף נרחב, בטרם עריכת סקר שווקים וקבלת הצעות מחיר לצורך בחירת קבלן השיפוצים, מומלץ לשכור את שירותיהם של אדריכל או מהנדס ולהזמינם לדירה. כשמדובר בשיפוץ שהיקפו המוערך הוא מעל ל- 30,000 ₪, עלות הייעוץ שעשויה לנוע בטווח שבין 700-1,500 ₪, הופכת בסופו של דבר לסמלית וכדאית ומצמצמת את מרווח הטעויות.

השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם עם הצעת מחיר!
Call Now Button