קבלן שיפוץ בניינים

אם הזמנתם פיקוח הנדסי לשיפוץ בניין חיצוני, איך תוכלו לדעת שכל עבודות האיטום והשיפוץ בוצעו בצורה איכותית ומקצועית? במיוחד כאשר מדובר בעבודות ספלינג ואו עבודות שיפוץ מעטפת בניין הכוללות פיגומים שפורקו ואו חסרים בקומות שלמות, הדבר מקשה מאוד על המהנדס לראות ולפקח על טיב העבודה.

בשלבים מוקדמים של בדיקת המעטפת על מנת לקבוע את אופן הטיפול והתאמת המפרט המתאים, כמעט ולא ניתן בצורה מדויקת לקבל תמונה ברורה ובמקרים רבים נאלץ המהנדס להתקדם קדימה ולקבל החלטות על בסיס מידע חלקי.

רוב המהנדסים הוותיקים והמנוסים יותר מן הסתם גם אינם צעירים ובעלי יכולת פיזית לטפס אל הקומות הגבוהות בתוך הפיגום הסטנדרטי, כאשר פתחי הסולמות כ – 30 ס"מ וצריך לטפס ולעבור דרך הפתחים תוך כדי עליה בסולם. לאדם מבוגר ואו במידות גדולות העניין של תנועה על פיגומים יכולה להיות מסוכנת ואו קשה מאוד.

כרגע רוב בדיקות המעטפת החיצונית מתבצעות על ידי מבט מהקרקע של המהנדס, תוך כדי ניסיון לזהות ליקויים כאשר השמש מסנוורת את העיניים ויכולת ראייה למרחק לקויה. במקרים מסוימים המהנדס עולה לאחת הדירות ומוציא ראש מהחלון על מנת לקבל קצת יותר מבט מקרוב, אך גם פעולה כזאת מלאה בחסרונות ובפספוס אזורים שלמים.

בשנים האחרונות נחשפנו לרחפנים מסוגים שונים אשר מספקים תמונות תקריב וסרטונים תוך כדי ריחוף בגובה רב ויכולת הגעה לכל גובה, כאשר המפעיל עומד לו בבטחה על הקרקע ומקבל צילומי תקריב של המבנה.

כיום ניתן לקבל מידע ראשוני רב, לפני התחלת הפרויקט בעזרת רחפן:

  1. סדקים במעטפת הבניין – האם הם נגרמו מתנועת המבנה ואו שמדובר בתפרי התפשטות פעילים אשר מצריכים מפרט שונה. זיהוי הסדקים והתאמת המפרט המתאים יכול להשפיע על אופן העבודה ועל המחיר בהפרשים גדולים, שכן עבודת שפכטל גדולה הרבה יותר יקרה מאיטום סדקים בסיקה פלקס.
  2. קילופים של חלקי בטון – יכולים להיות מושפעים מהתקלפות ציפוי דמות שפריץ צמנטי, טיח מתקלף ואו מצב חמור יותר של ברזלי זיון עם קורוזיה אשר מצריכים גילוי של הברזל ושיקום בטון. בפרויקטים גדולים בעיות כאלה יכולות להוות שינוי משמעותי בצורת העבודה בגובה, אם נדרשת הרבה עבודות שיקום וטיח צריך לעבוד על פיגום ואם מדובר רק במקצה תיקונים קל אולי היה אפשר לסיים את הכל בסנפלינג.
  3. בעיות איטום – כמו התפוררות שכבת טיח חיצונית והופעת סדקים נימיים, אותם קשה מאוד לראות מהקרקע ורק כאשר נמצאים בזווית ישרה מולם הם צצים בכמות גדולה. סדקים נימיים המעידים על שכבת כיסוי דקה מידי בין הבלוקים ועד למעטפת הסופית, כך שצביעה בצבע אוטם לא בהכרח יספיק ואו הגיע הזמן לשכבת חומר עבה יותר.
  4. שיפוצים פנימיים – אשר נערכו לאורך השנים בתוך הדירות ושכנים שינו פתחי אוורור, קדחו חורים למזגנים, העבירו חוטים וצנרת ישנה ועוד מיני קווים חיצוניים אשר ניתן בבדיקה מקרוב להעריך את קיומם ואו ביטולם. יכול להיות מצב של צנרת מזגנים, אשר התפוררה עם הזמן והשמש החמה של ארצנו ועכשיו המזגן מטפטף מים לאורך השנה על הקירות והחומציות במי המזגן גורמת לקורוזיה בברזל.
  5. מעטפת פסיפס – עם אזורי נפילות של חלקי פסיפס קטנים יכולים להיות תוצאה של שחרור חלקים בודדים ואו התקלפות אריחים שלמים וסכנת נפילה עתידית של חלקים שלמים וגדולים. בעזרת רחפן ועין מקצועית של מהנדס מנוסה, נוכל לגלות מראש את היקף העבודה הנדרשת לצורך שיקום מעטפת פסיפס ואריחי קרמיקה.
  6. במעטפת שיש חיצוני – הסכנה עוד יותר גדולה מאחר ואריח בודד אולי נפל על הקרקע וגרם להתעוררות השכנים, אך איך ניתן יהיה לדעת אם מדובר בניתוק נקודתי ואו שיש אזור שלם שעומד להתנתק מהקיר? מדובר בסכנה חמורה המצריכה קבלת החלטות שונה לגמרי וחישוב הוצאה כספית, שכן באם מדובר באריח בודד ניתן יהיה לבצע את העבודה בסנפלינג. אם מדובר בסכנה של נפילת משטח שלם של אריחים, אולי צריך יהיה להקים פיגום ואו לעגן בברגים את כל הקיר מלמעלה ועד לרצפה.

 

כל הנתונים האלה יכולים להשפיע רבות על סוג הקבלן הנדרש לביצוע הפרויקט, קבלן סנפלינג, קבלן מעליות חבלים, קבלן פיגומים ואולי בכלל מדובר בהזמנת במת הרמה ותיקונים קלים מאוד. אופן הטיפול המתאים גם משנה את סוג החומרים ומפרט המתאים לביצוע הפרויקט, כך שכל שלב התמחור יכול להשתנות לגמרי.

בדיקת רחפן בשילוב עם מהנדס אשר יכול לקבל תמונות תקריב מדויקות המראות מקרוב את מצב הקירות, יכול לשפר את רמת הדיוק וקבלת ההחלטות של המהנדס.

 

שלב הפיקוח על הפרויקט יכול להשתפר באופן משמעותי על ידי שימוש ברחפן:

  1. בשיקום בטון – נדרש בעל המקצוע לגלות את הברזל ולנקות אותו על מנת שהמהנדס יוכל להעריך את טיב השיקום, מצב הברזל ורמת איבוד הקוטר על ידי הקורוזיה וקביעת אופן השיקום. מבלי להגיע קרוב מאוד לאזור השיקום והערכת איכות השיקום אינה מתאפשרת ברמה הטובה ולעיתים רבות מידי, סומך המהנדס על יכולתו של הקבלן לבצע את השיקום בעיניים עצומות.
  2. באיטום תפרים חיצוני – נדרש בעל המקצוע למלא את התפר בחומר איטום לאחר שחרץ היטב את הסדק וניקה אותו מאבק ואבנים קטנות, אך חיסכון במילוי הסדק וללא חריצה יכול להוביל לסדקים חשופים שוב בתוך זמן קצר מאוד ורמת האיטום הינו לקוי ואינו איכותי.
  3. ביצוע שכבות הרבצה וטיח –  יכולות להיות פגומות וניתן לראות זאת רק אם מסתכלים מקרוב והמהנדס נדרש לחפש סדקים בטיח שיעידו על יישום לקוי, ניתן גם לראות זאת שכבה הסופית של השליכטה.
  4. בדיקת קיצור פינות – כמו השארת קילופים וסדקים לא מטופלים יכול להיבדק רק על ידי הגעה לאזור התיקון ובדיקה מקרוב, מבט מהקרקע גם אם בעזרת משקפת אינו מאפשר זיהוי של מצב הקיר והסדקים שעליו. קילופים וגילוי ברזל מצריכים מבט מכמה זוויות על מנת להעריך את איכות הטיפול, מאחר וקילוף יכול להיות חלק בצד אחד ובצדו השני יכול להיות מנותק לגמרי.

הרחפן לבדו אינו שווה יותר ממצלמה מעופפת אשר מספקת תמונות של המבנה מקרוב, אך כאשר מהנדס מנוסה מקבל תמונות אלו הוא יכול להעריך וללמוד הרבה מאוד פרטים חשובים על מצב המעטפת ואופן הטיפול הנדרש להשגת השיקום והשיפוץ היעילים ביותר.

 

נכתב על ידי עמית עוז 2019

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם עם הצעת מחיר!
Call Now Button