קבלן שיפוץ בניינים

על מנת לזהות את מקורה של רטיבות שהופיעה בבית, ראשית צריך להבין איך מזהים ומאתרים רטיבות. ברוב המקרים את הרטיבות מזהים במהרה באמצעות החושים. רטיבות תתגלה ככתם בצבע השונה מצבעו של הקיר\משטח הרטוב. מעבר לשינוי צבע סביר להניח שעל בסיס הרטיבות יתפתחו עובשים ופטריות שיפיצו ריח עבש. באופן זה ניתן להניח שישנה רטיבות, גם אם היא אינה נגלית. בנוסף, קיר או משטח רטוב יהיו לרוב קרים יותר משאר השטח וירגישו לחים.

מצלמה תרמית יכולה לסייע בזיהוי רטיבות גם כשזו לא נגלית ע"י החושים. לעיטים הרטיבות נמצאת תחת שכבות של צבע, טיח, בנייה וכדומה. למצלמה תרמית יש את היכולת לזהות רטיבות גם אם היה ניסיון לכסות אותה או אם עבר זמן בין יצירת הרטיבות ולבין הבדיקה.

איך מזהים את מקור הרטיבות?

ניסיון והגיון בריא – האמצעי הפשוט והנפוץ ביותר להגיע למקורה של הרטיבות הוא שימוש בניסיון ובהגיון. אמנם חשוב תמיד לאמת את המסקנות העולות מין ההגיון עם אמצעים נוספים, אבל במקרים רבים מקור הרטיבות די ברור. למשל, סביר להניח שרטיבות שמופיעה בקו ישר מתחת לברז שמזין מכונת כביסה, מקורה בדרך כזו או אחרת בברז או בצנרת שמובילה אליו.

קריאת תכניות בניין – תכניות קונסטרוקציה, תכניות אדריכליות ותכניות אינסטלציה יכולות לסייע מאוד באיתור נזילות שמובילות לרטיבות. לא פעם הרטיבות מופיעה בקיר או בתקרה שלא בקרבת אמצעי הקצה (ברז, שירותים, מקלחת וכו'). במקרה כזה, במידה וניתן לראות את התכנית לפיה הונחה צנרת הבניין, ניתן יהיה להבין טוב יותר מאיזה צינור יש נזילה ולעיטים גם למה דווקא בנקודה מסוימת. חיבורים בין צינורות ופניות בצנרת, למשל, הן נקודות רגישות יותר בהן הסיכוי לתקלה עולה. בהנחה שהצנרת הונחה בהתאם לתכנית, החיבור בין מוקד הרטיבות למקור הנזילה קל יותר.

מצלמה תרמית – מלצמה תרמית היא כלי שימושי ביותר כאשר רוצים למקד את הבדיקות באמצעים נוספים. מצלמה תרמית מפיקה הדמיה המבוססת על מגמות ההתקררות של הלחות הספוגה במשטח. ההדמיה מאפשרת לזהות נקודות קרות יותר ואת מגמות ההתפשטות של הרטיבות. בהתאם יכול בעל מקצוע מימון להעריך טוב יותר מהו המוקד ממנו הגיעה הרטיבות לאזור הנבדק.

מד לחות – מד לחות הוא מכשיר ייעודי המאפשר להבין את אחוז הלחות הספוג בנקודת הבדיקה ולהשוות את הלחות היחסית של כמה נקודות על מנת להבין איפה האזור הלח ביותר. איתור הנקודה הלחה ביותר נותנת לבודק אינדיקציה לגבי המיקום המדויק ממנו נובעת הלחות. יש לזכור שנדרשת מיומנות בפענוח הממצעים בשימוש במד לחות.

בדיקת לחץ – כאשר יש חשד לנזילה מצנרת כזו או אחרת, ניתן לאמת שאכן הנזילה היא מהצנרת החשודה ע"י שימוש במד לחץ. נאמר למשל שלא ברור אם הנזילה היא מצינור מים חמים או מים קרים העוברים בסמוך זה לזה. מכיוון שהלחץ בצנרת המים הנכנסים לבניין ידוע וניתן לבדיקה, ניתן להשוות לחץ זה עם הלחץ של מערכת המים הקרים והחמים בנפרד. במצב של נזילה הלחץ בצנרת הפגועה יהיה נמוך יותר מהלחץ "המרכזי" של המבנה.

מצלמת צינור – מצלמה מיוחדת המשדרת את מה שנעשה מתוך הצינור לצג של מי שמפעיל ת המצלמה. המצלמה מורכבת על קצה של צינור דק וגמיש. הצינור מוחדר לצנרת הרלוונטית. ניתן כמובן למדוד את המרחק שהמצלמה עשתה בתוך הצנרת בכדי להבין בדיוק איפה נמצאת הנזילה כאשר מאתרים אותה. ההמחשה גם מאפשרת להבין מה גרם לנזילה ובהתאם לתכנן את החשיפה הנכונה של הבעיה ואת הטיפול הראוי.

איתור נזילות אקוסטי – ישנם מכשירים המאפשרים לבודק להצמיד אמצעי הגברה אקוסטיים המאפשרים לאתר במדויק את הנקודה בה מגמת הצליל המופק מהצנרת משתנה ובאיזו נקודה ככל הנראה, עפ"י הצליל הייחודי שלה, מצויה הנזילה.

איתור נזילות באמצעות גז – מכשור זה עושה שימוש בגז המוחדר לצנרת (לאחר שהמים הוצאו ממנה). הגז מתפזר בתוך הצנרת אך מפעפע מבעד למוקד הנזילה. באמצעות גלאי המאפשר סריקה לאורך קו הצנרת החשודה ניתן להבין מאיזו נקודה "בורח" הגז. נקודה זו היא ככל הנראה מוקד הנזילה.

מערכת אלקטרו מגנטית – מערכות מתקדמות אלה מאפשרות איתור מוקד של נזילה מתחת לקרקע או בשכבות מבנה עמוקות.

אמצעים פיזיים – לבסוף, נותרו גם הפטישים, האתים והאזמלים איתם ניתן לחשוף מוקדים שעשויים להיות המקור לנזילה ממנה מגיעה הרטיבות. עדיף להשאיר כלים אלה כמוצא אחרון מכיוון שהנזק שהם מותירים לעיטים יורת גדול מהנזק שנגרם כתוצאה מהנזילה עצמה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם עם הצעת מחיר!
Call Now Button