קבלן שיפוץ בניינים

התנאים להעסקת אדם כמפקח בניה

מפקח הבניה אמון על ייצוג האינטרסים של היזם, לנהל את כל ההתקשרויות אל מול בעלי המקצוע למיניהם, לערוך לספקים כתבי כמויות, לתאם את מועד הגעת החומרים ובעלי המקצוע השונים לאתר, כמו גם לוודא שכל ההוראות וכל התכניות מתבצעות כלשונן ובסינרגיה זו לזו, על ידי ליווי צמוד בשטח ומעקב שוטף לאורך כל שלביו השונים של הפרויקט, תוך כדי מתן פתרונות לבעיות שצצות בזמן אמת ו\או מקרים של חוסר התאמה.

יחד עם זאת, על אף תפקידו כפיקוח עליון והיותו הגורם המקצועי החשוב והבכיר ביותר בפרויקט כולו, אין בחוק הגדרה מעוגנת לעיסוק "מפקח בניה".

ישנן אמנם מכללות שמעבירות הכשרה ומעניקות תעודה, אך מאחר ואין חובה על פי חוק העסקת מפקח, בפועל יכול לעסוק במקצוע כל מי שחפץ בכך, החל ממהנדסי בניין בוגרי הפקולטה להנדסה אזרחית ועד לאנשים נטולי הכשרה. לפיכך, מומלץ לבדוק את הכשרתו וניסיונו של המפקח בטרם העסקתו ולהעדיף מהנדס אזרחי או מהנדס בניין.

 

היתרונות שבהעסקת מפקח בנייה שהנו בהכשרתו מהנדס אזרחי \ מהנדס בניין

כשמהנדס אזרחי או מהנדס בניין נבחרים לפקח על ניהול הפרויקט וביצועו, מבינים הקבלנים למיניהם שעליהם ליישר קו עם דרישותיו של המהנדס, היות והוא נושא באמתחתו ארסנל בלתי נדלה של כלים שונים, שבעזרתם יבחן את עבודתם באופן מקצועי ונטול פשרות. להלן כמה מהיתרונות שבהעסקת מפקח בנייה שהנו בהכשרתו מהנדס אזרחי \ מהנדס בניין:

 

בקרה הנדסית וזיהוי סיכונים- ההבנה והניסיון בחישובי עומסים ומומנטים מהווה כלי חשוב והכרחי לצורך זיהוי סיכונים פוטנציאליים והטיפול בהם למניעת התרחשותם. תקני הבניה הישראלים מתאפיינים במקדמי הגנה. אף על פי כן, המחסור בידע תאורטי וידע פרקטי עלול לא אחת להוביל קבלנים לנטילת סיכונים מיותרים ו\או ביצוע טעויות.

ראוי לציין שכשהפרויקט כרוך ביציקות גדולות, נדרש מהנדס מתכנן השלד להגיע לשטח האתר כדי לפקח על התהליך. עם זאת, מדובר בפיקוח ממוקד וספציפי בלבד, להבדיל מפיקוח הנדסי צמוד שיכול למנוע תוך כדי ביצוע סכנות הנדסיות, ובפרט בנקודות קריטיות בשלבי הבניה.

 

תקצוב נכון של הפרויקט- לוח התקציב כולל בתוכו סעיפים עצמאיים וסעיפים נוספים התלויים בהם. באופן כללי, סעיפי התקציב מאורגנים על פי מספר קטגוריות שונות בהתאם לשלבים השונים, בהם שלב התכנון (כגון עלויות מהנדס, אדריכל, יועץ קרקע, מודד מוסמך, עו"ד, מיסוי, אגרות, מכוני בדיקה, היתר, ביטוח והוצאות בלתי צפויות), עבודות בניה (פיתוח, שלד, איטום, טיח וצבע, חשמל, אינסטלציה, ריצוף, חיפוי וכן הלאה), חומרי גלם וחומרי גמר (סניטציה, ריצוף, חיפוי, אלומיניום, מדרגות, דלתות פנים וחוץ, מטבח, ספי חלון, מעקות ועוד) ומערכות שונות (צובר גז, מיזוג, מערכת סולרית, חימום תת רצפתי וכדומה). כלי תקציבי הנבנה באופן מקצועי, נכון ומדויק, מהווה כמעין פוליסת ביטוח למניעת חריגות תקציביות משמעותיות ומקנה שקט נפשי.

 

חיסכון בעלויות- היכרות מעמיקה וידע עדכני על שיטות בנייה, חומרי הבנייה הקיימים בשוק, הספקים, החלופות מחו"ל וכן הלאה, כל אלו עשויים לסייע מאוד לחיסכון בעלויות הבנייה. ראוי להבהיר שקיימות כיום כמה שיטות בנייה מקובלות, שלכל אחת מהן יתרונות וחסרונות, והן נבדלות זו מזו במחיר למטר, זמן הביצוע, אופן הביצוע וכיו"ב.

כמו כן, מפרט טכני פרטני שהוכן נכון בידי גורם מקצועי, חסר אינטרס ובלתי תלוי, מהווה ערובה לכך שתקציב הפרויקט אכן מותאם לפרויקט ונטול השפעות חיצוניות. אספקט נוסף נוגע לסדר הפעולות באתר הבנייה והבנת הממשקים בין מכלול העבודות השונות. לעתים קורה שחוסר הבנה מעמיקה של התהליכים השונים בפרויקט הבניה, עלול להוביל לתרחיש שבו עבודות "נופלות בין הכיסאות" וכרוכות בתשלומים נוספים בלתי צפויים.

 

עמידה בלוחות הזמנים- עמידה בלוחות זמנים תלויה במגוון רחב של גורמים, שאחד מהמשפיעים ביותר, כאמור, נוגע לקיצור תהליכי עבודה על ידי תכנון תכניות בניה עד לרמת הפירוט המרבית, תוך כדי תיאום מדויק בין תכניות העבודה למיניהן לבעלי המקצוע השונים, וככל שתכניות העבודה ברורות ומפורטות יותר, כך העבודה צפויה להתבצע באופן זורם והרמוני יותר.

עליה אל הקרקע והתחלת פרויקט הבניה עם תכניות הלוקות בחסר, עלולה להוביל לעצירת תהליך הבנייה, תוך כדי המתנה לתכנון הפרטים הרלוונטיים. מעבר לכך, תכנון פרטני וירידה עד לתתי שלביו של הפרויקט, המשאבים הנדרשים, הגורמים המשתתפים וכן הלאה, יאפשרו למספר בעלי מקצוע לעבוד בו זמנית לאורך הפרויקט, מה שיתרום לא מעט לקיצורו.

 

בדיקת תכניות אדריכליות- היבט נוסף נוגע לתכנון האדריכלי, כשרבים מהלקוחות אינם מודעים לכך שתכנון אדריכלי מורכב דורש מענה הנדסי יקר, כשבשורה התחתונה, יכול הדבר להסתכם בהרבה מאוד כסף. מהנדס קונסטרוקטור בעל רקע תכנוני וניסיון בעבודה מול אדריכלים, רוכש במרוצת הזמן כלים לזיהוי טכניקות תכנון אדריכליות חכמות וחסכוניות.

מפקח בנייה שהנו בהכשרתו מהנדס אזרחי או מהנדס בניין יכול במהלך בדיקת תכניות אדריכליות לזהות מורכבות בתכנון קונסטרוקציה עם השלכות כלכליות יקרות, כשבנסיבות הללו, הוא יידע את היזם בעניין ויוכל לייעץ לו לדרוש מהאדריכל לבצע שינויים לשמירה על הרמה התקציבית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם עם הצעת מחיר!
Call Now Button