קבלן שיפוץ בניינים

בכל מה שקשור לתכנון ובנייה של קונסטרוקציות ומבנים שונים במגזר הפרטי, העסקי והציבורי, שהרי קיים בלבול רב בנוגע להבדלים שבין פיקוח הנדסי על בניה ושיפוצים, המיושם על ידי מהנדסים אזרחים או מהנדסי בניין מומחים ומנוסים, לבין מנהלי עבודה, מפקחי פרויקטים או מנהלי פרויקטים בבניה.

פיקוח הנדסי חולש על רשימת בדיקות הנדסיות מקצועיות שמטרתן לבחון את איכות החומרים, לאתר אי התאמות לתקן, ליקויי בנייה וכשלים אחרים בנכס בהיבט ההנדסי, בעוד שתפקידם של מנהלי פרויקטים ומנהלי עבודה מתמצה בניהול העבודה במהלך הפרויקט, פיקוח ובקרה, תוך שמירה על תקנות הבטיחות.

אספקט חשוב נוסף נוגע לעניין המינוי עצמו, כאשר הפיקוח ההנדסי הוא בתחום אחריותו של היזם, בעוד שמנהל העבודה ממונה מטעמו ועל חשבונו של הקבלן הראשי, כך שהוא נאמן לאינטרסים של הקבלן המעסיק אותו ולאו דווקא של היזם.

האחריות על מינוי מנהל עבודה באתר בניה

על פי חוק, חלה החובה על מבצע העבודות למנות מנהל עבודה באתר הבנייה (מנהל עבודה בעל הסמכה מטעם משרד העבודה), לצורך בקרת הבטיחות והאיכות באתר במהלך ביצוע הפרויקט. מהדברים משתמע שהאחריות למינוי מנהל עבודה מוטלת על הקבלן עצמו, אולם על היזם מוטלת האחריות המשפטית לוודא שהדבר קורה בפועל ושאכן מונה בשטח מנהל עבודה. במידה וחלילה מתרחש אסון מבלי שהיזם סגר חוזה אל מול הקבלן ועיגן בו את עניין המינוי של מנהל העבודה, אזי לא זו בלבד שהאחריות הפלילית מוטלת מבחינה משפטית על היזם, אלא שחברת הביטוח עשויה להתנער מכיסוי הנזק ולגלגלו בחזרה אל היזם. במקרים שבהם שהיזם מעסיק מספר קבלנים שונים לצורך ביצוע הפרויקט, האחריות למינוי מנהל עבודה מוטלת על היזם, כשבנסיבות הללו על פי רוב נהוג שהיזם מטיל את האחריות למינוי מנהל עבודה על אחד מהקבלנים.

התנאים להעסקת אדם כמנהל עבודה \ מנהל פרויקט

מנהל הפרויקט או מנהל עבודה מהווה, למעשה, היד המכוונת במהלך ביצוע עבודות הבניה. תפקידו של מנהל הפרויקט הוא לפקח מדי יום על התנהלות עבודות הבניה בפועל, זאת במטרה למנוע עבודה רשלנית וליקויים ולמצוא פתרונות לבעיות שמתגלעות בזמן אמת, ובו זמנית גם לאתר את הדרך המהירה, היעילה והחסכונית ביותר לבניה בפועל. על פי חוק, העיסוק כמנהל העבודה מותנה בהסמכה של משרד העבודה והרווחה, זאת במידה ומתקיים אחד מהתנאים הללו:

  1. מהנדס או הנדסאי אזרחי שמאחוריו עומד ניסיון של שנתיים לכל פחות בעבודות בנייה ושעמד במבחן הבטיחות.
  1. טכנאי אזרחי עם ניסיון של שלוש שנים לכל פחות בעבודות בנייה ושעמד במבחן הבטיחות.
  2. אדם עם ניסיון של חמש שנים לכל פחות בעבודות בנייה, ומחזיק בתעודה מטעם האגף להכשרה מקצועית של משרד הכלכלה, לאחר סיום קורס מנהלי עבודה מוסמכים ועמידה בהצלחה במבחנים.
  1. אדם שעבד שבע שנים לכל פחות בעבודות בנייה ועבר בהצלחה את מבחן הבטיחות בעבודות בנייה.

 

פיקוח הנדסי על עבודת הקבלן: השכלה, תחומי עיסוק ותפקידים

מהנדס בניין או קונסטרוקטור הנו בוגר הפקולטה להנדסה אזרחית ממוסד אקדמי מוכר בישראל או בחו"ל, עם התמחות בתחום הנדסת בניין.

העיסוק בהנדסת בניין מחייב רישיון מטעם משרד התעשייה והמסחר ורישום בפנקס המהנדסים והאדריכלים. מהנדסי הבניין עוסקים, בין היתר, בתכנון הנדסי של מבני מסחר, קונסטרוקציות לתעשייה, מבני ציבור, מפעלים וכן הלאה, כשחלקם פונים להתמחות בחתך שוק ספציפי, כדוגמת קונסטרוקציות פלדה, מבני מגורים, מבנים תת קרקעיים, גורדי שחקים וכדומה.

עבודת התכנון מתייחסת למגוון רחב של פרמטרים, בהם חוקים ותקנות בנייה, תנאי ותוואי השטח, ההיבטים ההנדסיים (הכוחות הפיזיקליים והעומסים על המבנה), רצונותיו של הלקוח ועוד.

אחד מעיסוקיו הנוספים של מהנדס הבניין הוא פיקוח הנדסי עבודות בנייה ושיפוצים, החל מבחירת טכניקת הבנייה שלפיה יעבוד הקבלן, דרך בחירת החומרים הדרושים וחישוב הכמויות, וכלה בהגעה לאתר הבנייה לצורך פיקוח על התהליך מקרוב ושהעבודה מיושמת בפועל בהתאם לתכנית הארכיטקטונית, ובפרט כשהדבר נוגע לעבודות יציקה גדולות וטיפול בבטון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם עם הצעת מחיר!
Call Now Button