קבלן שיפוץ בניינים

מהו צו מבנה מסוכן?

צו מבנה מסוכן הוא צו שמוצא על ידי הרשויות, או ליתר דיוק על ידי מחלקת הנדסה אזרחית בעירייה המקומית. מבנה מסוכן הוא מבנה אשר מתגלים בו פגמים שונים, אשר מהווים סכנה לבניין עצמו (כלומר, סכנת היחלשות או קריסה), סכנה לדיירי הבניין או סכנה לעוברים והשבים ברחוב – כמו למשל אריחי חיפוי רעועים שעלולים ליפול על עוברים ושבים. כאשר העירייה מוציאה צו מבנה מסוכן לבניין, יש לגשת בדחיפות לטיפול בסכנות, עד להסרת הצו, משום שמרגע הוצאת הצו, האחריות על כל פגיעה עתידית, חלילה, במי מדיירי הבניין או בעוברים ושבים שבחוץ, תוטל על דיירי הבניין.

איך מטפלים במבנה מסוכן?

כאשר בניין מוגדר כמבנה מסוכן, יש לבדוק בשלב ראשון מהן הסיבות שהובילו להגדרה זו. את הבדיקה הזו יבצע מהנדס קונסטרוקציה מומחה, אשר יוכל לוודא באמת את מצבו של הבניין מכל הבחינות. מקרים נפוצים אשר מגדירים בניין כמבנה מסוכן הם, למשל, אריחי חיפוי חופים, מרפסות רעועות, סדקים עמוקים בקירות ובעמודים, חשיפה של מוטות הברזל שבעמודים, וכדומה. לאחר הבדיקה, יוכל מהנדס הקונסטרוקציה להציע תוכנית שיפוצים מפורטת אשר לטפל בכל הבעיות של המבנה, ולעיתים אף להפנות את דיירי הבניין לקבלן מקצועי אשר יטפל בבעיות הללו. כאמור, חשוב מאד לטפל בבעיות בהקדם על מנת להסיר את הצו מן הבניין.

מי רשאי לטפל במבנה?

קבלן שיפוצים רגיל או בעלי מקצוע רגילים, אינם מורשים לשקם מבנים ובפרט כאשר מדובר במעטפת חיצונית. לרוב גם שום מהנדס שפוי, לא יסכן את שמו ואת רישיון העבודה שלו על חובבן. על המהנדס מוטלת האחריות לליווי מלא של הפרויקט מתחילתו ועד סופו, כאשר לאורכו עליו לחתום ולאשר כל פעילות מצד הקבלן המבצע. על שיתוף הפעולה להיות בעל רמה גבוהה של אמון, שכן ישנו פיקוח הדוק של הרשויות השונות. שיקום מבנים מסוכנים צריך להיות מבוע, אך ורק על ידי חברות קבלניות עם סיווג מתאים.

ביטול צו מבנה מסוכן

לאחר שהבניין שופץ לחלוטין, דיירי הבניין צריכים לקבל אישור ממהנדס הקונסטרוקציה, המאשר שכל הליקויים תוקנו וכי הבניין בטוח לחלוטין. את האישור הזה, יש למסור בחזרה למחלקת הנדסה אזרחים בעירייה, אשר הוציאה את הצו. עם האישור הזה, יגיע אל הבניין מהנדס מטעם העירייה, ויבחן מחדש את הבניין ואת הליקויים שתוקנו. אם המהנדס יתרשם בפועל שכל הליקויים אכן תוקנו, הוא יבטל את צו מבנה מסוכן מן הבניין. אם ישנם קשיים בנושא ביטול הצו, דיירי הבניין יכולים לקבל סיוע משפטי, על מנת לקדם את תהליך הסרת הצו ולדאוג לכל האישורים הנדרשים.

===================================================

מה לעשות כשמקבלים צו מבנה מסוכן?

אז קיבלתם צו מבנה מסוכן. דבר ראשון חשוב להבין שצו מבנה מסוכן מחייב טיפול מידי. הצו הוא תוצאה של ביקור מהנדס מטעם הרשות המקומית לבניין שלכם על סמך מידע מקדים. במידה והביקור הוביל להוצאת צו, משמע שהמהנדס מצא שיש ליקויים בבניין שמסכנים או שעשויים להתפתח לכאלה שמסכנים את דיירי הבניין או את הציבור. התעלמות מהצו או גישת "ועד הבית יטפל" יכולה לעלות לכם בעוגמת נפש רבה. הרשות המקומית לא תוותר על דרישתה. עדיף שתהיו אקטיביים ותפעלו לטיפול בנושא באופן מהיר.

לבדוק מה היקף העבודה

רצוי להבין במה מדובר. האם עומד לקרוס קיר של גדר חיצונית של הבניין, או שמרפסות הבולטות מקו הבניין נפגעו ונופל מהן טיח ומלט? במקרים רבים הליקויים בבניין נגרמים כתוצאה מרטיבות. טיפול בליקויים הוא הזדמנות לטפל גם במקורות מהם חודרת הרטיבות לאזור. עדיף שבעל מקצוע מנוסה יתלווה אליכם בבדיקת הליקויים ויעזור לכם להבין את היקף העבודה ומה צפוי לכם.

לפנות לועד הבית לכינוס ישיבת דיירים דחופה

בהנחה שיש ועד בבית לבניין, או כל גוף אחר שמטפל באחזקה השוטפת של הבניין, חשוב שיהיה מעורב בתהליך. במידה וועד הבית עוד לא פעל, יש לדאוג לכינוס מהיר ככל הניתן של בעלי הנכסים. במדיה והדבר לא אפשרי יש ליצור קשר עם בעלי הנכס, להסביר להם במה מדובר ולגייס אותם לפעולה.

להגיע עם הצעות מחיר

רצוי להבין מהר ככל הניתן את העלות הכספית המוערכת לטיפול בנושא. הנושא הכספי לעיתים קרובות דוחה ביצוע העבודות מכיוון שלעיתים העלויות גבוהות. קבלו הצעות מחיר מקבלנים שאתם סומכים עליהם ושקיבלתם עליהם המלצה. בכינוס בעלי דירות או בכל דרך אחרת יש להגיע להסכמה מהירה לגבי מי בעל המקצוע שהבניין בוחר לעבוד איתו.

לא לעכב בשום פנים ואופן

עיכוב הטיפול בליקויים יכול לגרור קנסות והליכים מאוד לא נעימים. במידה וישנה התנגדות של אחד או יותר מבעלי הנכס לטיפול בנושא, ניתן לפנות לגורמים שונים שיסייעו. ניתן לפנות לאגודה לתרבות הדיור (במידה והבניין משלם דמי חבר) ולהיעזר בשירותי האגודה. ניתן לפנות לעור דין שייצג את קבוצת בעלי הנכס המבקשים לקדם את הטיפול ומוכנים לכך.  לאחר הטיפול במבנה המסוכן ניתן יהיה על ידי פניה לבית משפט ולנציגות העירייה להציג דייר סרבן אשר לא שילם ולדרוש ממנו תשלום מלא.

איך למנוע הפיכת מבנה מגורים למבנה מסוכן?

מבנה מסוכן הוא מבנה שהוגדר ככזה על ידי היחידה למבנים מסוכנים ברשות המקומית. בכל רשות\מועצה ישנה יחידה שנועדה לאכוף את חוק העזר המקומי בנושא תוך קבלת תלונות, ביצוע ביקורות, הפקת צווים ומעקב אחר הטיפול בנושא. כהגדרה, מבנה מסוכן הוא כזה המסכן באופן כזה את דיירי המבנה או העוברים והשבים. הסכנה יכולה לנבוע מנפילה של חלקי בניין חיצוניים קטנים כמו נשירת פסיפס וחלקי טיח רופפים ואו קריסה מלאה או חלקית של מבנה, קיר, חלון, מרפסת או כל אלמנט אחר, וכן מחלקי מבנה שהתקלות בהם עשויה לגרום לנפילה או פציעה.

הסיבות העיקריות שבגללן מבנה מגיע למצב שבו הוא מסוכן

רטיבות – הגורם העיקרי לפגיעה בטייח וביסודות המבנה הוא רטיבות. איטום לא תקין או סדוק של גגות, בנייה לא מקצועית של קרניזים וכדומה מביאה בהכרח לחדירה של רטיבות לשלד המבנה ולקירותיו. התוצאה היא התרופפות של חיפויים, חלודה בברזל, התנפחות של עץ וכל פגיעה אחרת שמקורה ברטיבות. התוצאה הנלווית היא פגיעה בבטיחותם של הסובבים והדרך מכאן להגדרת מבנה כמסוכן, קצרה.

ליקויי בנייה – כאשר המבנה נבנה מלכתחילה באופן לקוי הסיכוי שייווצרו ליקויים מסוכנים גדולה. ליקויים יכולים להיות בנייה לא לפי תקן, בחומרים לא מתאימים או לא מספקים, ליקויים בתכנית הבנייה עצמה, ליקויים שנעשו ברשלנות ועוד.

עייפות החומר – כמו כל חומר גם בטון, ברזל, עץ, טייח ואפילו שיש אינם עמידים לנצח. לחות האוויר, גשם, חום השמש, תנועות של האדמה ועוד מאפיינים של הטבע מובילים עם השנים לפגיעה בחומרים מהם נבנה הבניין ולבסוף לפגיעות שיכולות להיות מסוכנות.

הזנחה או טיפול לא נכון במבנה – גם לבעלי הנכס יכולים לקחת חלק בהפיכתו של מבנה למסוכן, בין אם מתוך פעולה אקטיבית כמו תוספות בנייה לא מוסדרות ובין אם מתוך חוסר תשומת לב והזנחה של הבניין. לצורך הדוגמה, גילוי של רטיבות בתקרה שתחת גג הבניין יכולה להעיד על פגיעה באיטום. אי טיפול עקבי בנושא יפגע לבסוף באופן רחב יותר בבניין.

איך מונעים?

  1. הקפדה על איטום מקצועי אחת למספר שנים וטיפול בנזילות וברטיבות מוקדם ככל האפשר.
  2. זיהוי ליקויי בנייה מוקדם ככל האפשר, עד כמה שניתן. ניתן להזמין חברת בדק בית לביצוע סקר במקרה הצורך ובעיקר לפני רכישה של נכס.
  3. זיהוי חלקי מבנה הסובלים משחיקה והתפוררות כתוצאה מגילם וטיפול בהם כשהנזק עדיין קל.
  4. הקפדה על תחזוקה שוטפת של הבניין וטיפול בכל ליקוי שעולה בזמן.
השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם עם הצעת מחיר!
Call Now Button