משפצים? תחסכו!
השאירו פרטים ומייד נחזור אליכם עם 3 הצעות מחיר משתלמות במיוחד!

המחירון המלא לעבודות מסגרות וחיזוקי קונסטרוקציה

תוכן עניינים

מרפסות תלויות

אין עוררין על כך שמרפסות שמש טומנות בחיקן מעטפת רחבה של יתרונות: תחושת המרחב, הנוף הפתוח והאווירה הייחודית שהן משרות, כול אלו תורמים משמעותית לאיכות החיים, זאת מבלי להתייחס להשבחת הדירה והעלייה בערך הנכס בשווי שעשוי לנוע בין 75,000 ₪ ל- 120,000 ₪ בממוצע. המרפסות נוטלות חלק לא מבוטל באדריכלות הישראלית והייתה נפוצה במיוחד עד אמצע שנות ה- 50 של המאה ה- 20, שאז החל גל בניית השיכונים ללא מרפסות פתוחות. תיקון 101 לחוק התכנון והבניה (חוק המרפסות) שקיבל תוקף בשנת 2014 מאפשר כיום הוספת מרפסת פתוחה בשטח מרבי של 12 מ"ר לכול היותר או לחלופין עד 10% משטח הדירה (הגדול מבניהם) בהליכי רישוי מזורזים ופטור מלא מארנונה. עם זאת, חשוב לקחת לתשומת הלב שמרפסות ששטחן גבוה מהתנאים הנקובים בתיקון לחוק, תחויבנה על ידי הרשויות העירוניות בתוספת ארנונה עבור הפרש השטחים.

סוגי המרפסות הנפוצות בישראל

בישראל ישנן כמה סוגים שונים של מרפסות, הנבדלות זו מזו בטכניקת הבניה שלהן. בחירת טכניקת הבנייה נבחרת על ידי מהנדס קונסטרוקטור בהתאם לצורת המבנה המקורית ואילוצים בשטח. להלן פירוט סוגי המרפסות הנפוצות בישראל:

מרפסת על עמודים

מרפסת מבטון וברזל הנבנית בשיטה הקונבנציונלית ונחשבת עד לשנים האחרונות לפופולרית ביותר. שיטה זו עושה שימוש בעמודים אנכיים לתמיכת משקל המרפסות והעברת העומסים אל הקרקע, מה שמונע הגדלת העומסים על המבנה עצמו. גודל ומספר העמודים תלוי במספר המרפסות הנערמות מעליהם, בגודלן ובמשקלן. הבנייה הקונבנציונלית פשוטה יותר בהיבט ההנדסי ומותאמת בעיקר במבנים שניתן לבסס בהם יסודות בקרקע מבלי להפריע לשטחי ציבור כמו שבילי בניין הכרחיים או מקומות חנייה.

מרפסת תלויה

שיטה שבה נעשה שימוש בכבלים מברזל ופלדת אל חלד לצורך קיבוע המרפסת אל הקיר. בשיטה זו ניצבת המרפסת בזווית ישרה, תוך שהכבלים מתחברים בשני קצוות המרפסת החיצוניים ומקובעים לקיר החוץ של המבנה בזווית של 45 מעלות. החיבורים של המרפסת אל גוף הבניין נעשים באמצעות ברגים כימיים בכוחות שונים ונחשבים לחזקים ביותר. יתרונה המרכזי של מרפסת זו נוגע לעובדה שבניית הקונסטרוקציה מתבצעת במפעל, כך שהיא מגיעה מוכנה וכל שנותר הוא להרכיבה. הוספת מרפסות תלויות איננה דורשת ביסוס בקרקע, לפיכך נעשה שימוש בשיטה זו גם במקרים שבהם מיקום העמודים בעייתי או שאין די מקום לביסוס העמודים בקרקע.

מרפסת זיזית קונזולית

המרפסות הללו בנויות באופן שבו הן מזדקרות מהמבנה ללא תמיכה הנראית לעין למעט הקיבוע שעליו הן מונחות. על פי שיטה זו, משקל המרפסת נתמך על ידי זיז מובנה המחובר אל קיר המעטפת של המבנה. מדובר במרפסת המתאפיינת במראה חינני ואסתטי מאחר והיא איננה נתמכת בכבלים או עמודי תמיכה, אך בדיוק מסיבה זו התכנון שלה מורכב יותר ודורש נקודות משא גבוהות יותר בהשוואה לשאר המרפסות, לפיכך לא נהוג להוסיפה למבנה קיים אלא לבנותה כחלק מתכנון המבנה המקורי.

הרחבת מרפסת קיימת

ישנם מבנים עם מרפסת קיימת וחלל ריק משמאל או מימין. בחלק מהמקרים קיים קיר משמאל או מימין למרפסת אך ללא קורה קונסטרוקטיבית בשטח ההשלמה. במקרים אחרים קיים חלל ריק משמאל או מימין למרפסת אך ללא קיר וללא קורה קונסטרוקטיבית בשטח ההשלמה, או לחלופין מקרים שבהם קיימת קורה קונסטרוקטיבית המקיפה חלל ריק, כשבנסיבות הללו נהוג לעשות שימוש בקורה הקונסטרוקטיבית ההיקפית לצורך הקמת המרפסת. על פי רוב, הרחבת מרפסת קיימת או בניית מרפסת חדשה בחלל הכולל קורה קונסטרוקטיבית היקפית נחשבת לפשוטה יותר בהשוואה למצבים האחרים וגם עולה פחות.

הקריטריונים המשפיעים על מחיר המרפסות

ישנם מספר קריטריונים שלפיהם נגזרת עלות המרפסות בבניין, בהם:

גודל המרפסת

ככלל, ככול ששטח המרפסת גדול יותר כך עולה מחירה בהתאמה. עם זאת, ניתן לציין בהערכה גסה שהעלות הממוצעת ל- 1 מ"ר נעה בטווח שבין 4,000 – 6,000 שקלים.

מספר הקומות בבניין

עלות בניית מרפסת בודדת בקומה נמוכה פחותה באופן יחסי מעלות בניית מרפסת בודדת בקומה גבוהה.

מספר הדיירים המשתתפים בפרויקט

ככול שמספר הדיירים המשתתפים בפרויקט גבוה יותר, כך העלות הכוללת נחלקת בין מספר רב יותר של דיירים והמחיר לדייר זול יותר.

מורכבות הבניה

בנייה של מרפסת חדשה לעומת הרחבת מרפסת קיימת עם או ללא קיר וקורה קונסטרוקטיבית, כמו גם הצורך בפריצת קיר שישמש כפתח היציאה אל המרפסת, גודל פתח היציאה המבוקש, סוג החלון וכן הלאה.

היתר בניה

במידה ועולה הצורך בהוצאת היתר בניה, יש להוסיף אל התחשיב הכללי את עלות המודד ואגרת הבניה לרשות המוניציפלית\ עירייה.

איכות חומרי הבניה

ובכלל זה סוג הריצוף (אריחי גרניט-פורצלן, דמוי פרקט, דק איפאה, דק אורן, דק סינתטי וכיוצא בזה), סוג המעקה (מעקה סטנדרטי, מעקה במראה מעוצב, מעקה בשילוב זכוכית שקופה או חלבית ועוד), סוג החלון והתריס (תריס אור, תריס חשמלי סטנדרטי, תריס חשמלי מובנה וכדומה), סוג הפרופילים וכן הלאה.

מחירון מרפסות תלויות

טווח מחירים סוג הריצוף והמעקה מספר הקומות בניין מספר המרפסות בבניין שטח המרפסת
65,000 – 84,000 ₪ למרפסת ריצוף סטנדרטי פשוט ומעקה מברזל מגלוון וצבוע בניין נמוך עד 4 קומות 1 12 מ"ר
55,000 – 74,000 ₪ למרפסת ריצוף דק איכותי ומעקה מעוצב בשילוב זכוכית ביטחון בניין נמוך עד 4 קומות 16 12 מ"ר
68,000 – 85,000 ₪ למרפסת ריצוף וחיפוי איכותי ומעקה מעוצב בניין בן 9 – 8 קומות 1 12 מ"ר
53,000 – 75,000 ₪ למרפסת ריצוף סטנדרטי מעקה מפלדה וצבוע בניין בן 9 – 8 קומות 32 12 מ"ר
70,000 – 100,000 ₪ למרפסת ריצוף איכותי ומעקה מפלדה בשילוב זכוכית חלבית בניין רב קומות הגבוה מ- 9 קומות 1 12 מ"ר
52,000 – 90,000 ₪ למרפסת ריצוף דק סינתטי ומעקה של ברזל מגלוון בשילוב זכוכית חלבית בעובי 12 מ"מ בניין רב קומות הגבוה מ- 9 קומות מעל ל- 20 מרפסות 12 מ"ר
68,000 – 96,000 ₪ למרפסת ריצוף סטנדרטי ומעקה מברזל מגלוון וצבוע בניין נמוך עד 4 קומות 1 14 מ"ר
57,250 – 85,500 ₪ למרפסת ריצוף דק איפאה ומעקה צבוע מפלדת אל חלד בניין נמוך עד 4 קומות 16 14 מ"ר
72,500 – 107,500 ₪ למרפסת ריצוף איכותי ומעקה מפלדה מעוצב בניין בן 9 – 8 קומות 1 16 מ"ר
57,500 – 97,700 ₪ למרפסת ריצוף סטנדרטי ומעקה מברזל מגלוון בניין בן 9 – 8 קומות 32 16 מ"ר
74,000 – 125,000 ₪ למרפסת ריצוף דק אורן ומעקה מעוצב מפלדה בניין נמוך עד 4 קומות 1 20 מ"ר
61,000 – 120,000 ₪ למרפסת ריצוף איכותי ומעקה מעוצב בשילוב זכוכית חלבית בניין רב קומות הגבוה מ- 9 קומות מעל ל- 20 מרפסות 20 מ"ר

חיזוקי מרפסות בטון קיימות על ידי קונסטרוקציות מברזל

התהליך לבניית מרפסות בטון כרוך בקשירה של ברזלי הזיון ומשטח הרצפה אל הרצפה הקיימת באופן רציף והמשכי. תקן 412 לתקנות התכנון והבניה קובע שבמרפסת בניין מגורים יעמוד העומס השימושי על 350 ק"ג למ"ר. המפרט בבנייה החדשה משלב בתוכו עמודי תמיכה שמטרתם להעלות את חוזק יציבותן של המרפסות, ובפרט כשמדובר במרפסות גדולות, תוך עמידה בתקן 412. עמודי התמיכה נוצקים בשני צדי המרפסת מהקרקע אל הגובה, והרצפה נבנית מבטון הנוצק לתוך תבנית ייחודית הכוללת כלונסאות ורשתות ברזל שחוברו לברזל של המבנה. עם זאת, חלק גדול מהמרפסות בישראל שנבנו עד שנות ה- 60 של המאה ה- 20 נבנו בטכניקות ישנות וללא עמודי תמיכה, כך שהעומס השימושי שלהן נמוך בהרבה מ- 350 ק"ג למ"ר.

הסממנים המעידים על הצורך בשיקום וחיזוק מרפסות

לאורך השנים מתפתחת במרפסות הללו תופעה של סדיקה והתנתקות החומר. התופעה נובעת כתוצאה מחדירת לחות ורטיבות והגעתם לברזלי הזיון. החשיפה המתמשכת של ברזלי הזיון ללחות ורטיבות יוצרת תהליך כימי הרסני שבא לביטוי בהחלדה, התנפחות והתפוררות הברזל, תוך כדי איבוד מקוטרו. הסממנים החיצוניים באים לביטוי בהתנפחות הטיח וסדיקתו בעקבות ההתנפחות של ברזלי הזיון ודחיקת הבטון החוצה. התעלמות מהסממנים והזנחתם מובילים להמשך התפוררות הברזל ואיבוד מקוטרו עד לכדי התהוות תפר בנקודות החיבור שבין האלמנטים, שקיעת המרפסות, התנתקות של המשטח וקריסתן. מאחר ומדובר בליקוי בטיחותי והנדסי חמור, הפרויקט לשיקום וחיזוק המרפסות מחייב התקשרות עם מהנדס קונסטרוקטור מוסמך להכנת מפרט טכני מדויק בהתאם לממצאים בשטח וליווי של הפרויקט לכול אורכו.

טכניקות לחיזוק ושיקום מרפסות

ישנן כמה טכניקות לחיזוק מרפסות ושיקומן, כשבחירת השיטה המתאימה נעשית על ידי מהנדס קונסטרוקטור על פי חומרת הממצאים והליקויים שנמצאו בבדיקה. להלן פירוט השיטות הנהוגות כיום בהתאם לחומרת הנזק:

שיקום בטון במצבים של נזק התחלתי בתקרת מרפסות, כרוכות עבודות השיקום על פי רוב בתיקוני בטונים ואיטום הסדקים בלבד, תוך כדי עשיית שימוש בחומרים צמנטים ייעודיים (כדוגמת סיקה טופ ארמטק 110) וטיפול בברזלי הזיון שבתקרה. לעתים דורשות עבודות שיקום עיבוי שכבות הזיון שביציקה ושימוש בחומרים מרוכבים (כדוגמת סיקה קרבודור) לביצוע חיזוקי תקרה נוספים. במקרים שבהם החל להיווצר תפר בנקודות החיבור שבין האלמנטים, מעיד הדבר על שקיעתן של המרפסות והתחלת תהליך ההתנתקות. בנסיבות הללו הופך המבנה למסוכן ודורש חיבור של קורות תמיכה לתחתית המבנה, זאת כדי לתמוך ברצפה ולעצור את המשך תהליך שקיעת המרפסות כלפי מטה. ניתן לבנות את קורות התמיכה שתי שיטות שונות על פי חומרת הנזק ושיקול דעתו של מהנדס הקונסטרוקציה.

קורות תמיכה זוויתיות- שיטה זו מורכבת מבניית קורות תמיכה זוויתיות מברזל (בצורת האות ר) עם מוט נוסף תומך במרכז, כשעובי הקונסטרוקציה נקבע בהתאם להחלטת המהנדס. על פי טכניקה זו, מקבעים את קורות התמיכה בצדן האחד לקירות המבנה באמצעות ברגים כבדים (ברגים כימיים) וקשירה לבטון, כשצדן האחר מחובר לתחתית המרפסת בהתאמה לזווית השקיעה הקיימת. שיקום מרפסות בשיטה זו נועדה לעצור את המשך תהליך התנתקות המרפסות, אולם לא ניתן באמצעותה להרים את המרפסות ששקעו ולאזן אותן מחדש. לשם כך עולה הצורך ביישום השיטה האחרת של בניית עמודי ברזל, שיטה המותאמת למצבים הדורשים קונסטרוקציה מסיבית יותר.

קורות תמיכה עמודים- קונסטרוקציה זו הנה מסיבית יותר בהשוואה לקורות התמיכה הזוויתיות, הכרוכה ביציקות בטון בתחתית המבנה ובניית עמודי ברזל אל הגובה. מדובר בקונסטרוקציית ברזל בולטת מאוד הכוללת שני עמודים המתרוממים מהקרקע ועד למרפסת האחרונה ומשמשים כעמודי תמיכה, בשילוב של קורות ברזל המקשרות בין העמודים באופן המזכיר את צורת האות H או כמעין סולם המתרומם לגובה ותומך בכל המרפסות. נהוג לעשות שימוש בשיטה הנ"ל כשעולה הצורך בשיקום אינטנסיבי יותר, המשלב בתוכו יציקות בטון, קורות תמיכה ועמודי ברזל.

מחירון חיזוק ושיקום מרפסות באמצעות קורות תמיכה

טווח מחירים הערות מספר הרכיבים הנדרש סוג הרכיב
6,500 – 3,500 ₪ לקורה העלות כוללת את מחיר הקורה + עבודה, אך איננה כוללת מחיר הפיגומים ו\או עבודת מנוף. קורה לכול מטר אורך בממוצע בהתאם להחלטת מהנדס קונסטרוקטור בשטח. קורת תמיכה זוויתית מברזל
5,000 – 4,500 ₪ לקורה אנכית הוצאות עבודת מנוף ו\או פיגומים מתומחרים בנפרד. 1 קורה ו- 3 עמודים למרפסת. קורת תמיכה עמודים- קורה אנכית מברזל
6,500 – 6,000 ₪ לקומה תמחור העמודים נע סביב 1,100 – 1,000 ₪ למטר. בכול קומה נדרשים 6 עמודים. עמודי תמיכה
11,000 – 10,500 ₪ לקומה הוצאות עבודת מנוף ו\או פיגומים מתומחרים בנפרד. עבור 2 מרפסות בקומה. קורת תמיכה ו- 6 עמודים
50 – 20 ₪ ליחידה העלות משתנה בהתאם לסוג ואורך הבורג. כ- 6 עד 9 ברגים כימיים לכול מרפסת בהתאם לשיקול דעתו של מהנדס קונסטרוקטור. ברגים כימיים (ברגים לעיגון ומוטות הברגה)
150 – 50 ₪ ליחידה טכניקת עיגון העושה שימוש בראקציה כימית להשגת עיגון חזק ואיכותי.   עוגן כימי (דבק כימי)
1,200 – 800 ₪ לשעה     עבודת מנוף
1,500 – 1,200 ₪ להפקת דוח   עבור הפקת דוח ועבודת פיקוח בשטח. עבודת מהנדס


חיזוק עמודים ואלמנטים מבטון על ידי קורות פלדה

במהלך חיזוק ושיקום מבנים, עולה לעתים הצורך בחיזוקי קונסטרוקציה ו\או פירוק קורות וחגורות בטון (או קירות תמך), הסרת עמודים ואלמנטים נוספים מבטון. מעצם הסרת האלמנטים הללו קיים חשש לפגיעה בחוזק המבנה, כשאחת הדוגמאות הקלסיות הצרובות בתודעתנו נוגעת לאסון באולמי ורסאי, שם הסירו עמודים ללא פיקוח הנדסי, וההמשך ידוע וטרגי. בעקבות חשש זה, חלק גדול מהקבלנים נוהג שלא להציע ללקוחותיו אלטרנטיבות חלופיות לפירוק האלמנטים, כך שהלקוחות עשויים להיוותר עם אלמנטים מבטון כמו פירוק חגורות בטון או עמודים הממוקמים במרכז החלל. יחד עם זאת, כדאי לדעת שלמעט מקרים ספציפיים חריגים, ניתן לבצע הסרה של אלמנטים מבטון, ובתנאי שכנגד ההסרה שבוצעה יועמד תחליף שווה ערך או בעל חוזק רב יותר במקום האלמנט שהוסר כדוגמת קורות תמיכה ממתכת שהנן מסיביות ביותר. חשוב להדגיש שכול שינוי הנדסי במבנה מותר ליישום רק בתכנון וליווי של מהנדס בניין, חתימתו על התכניות ותחת פיקוחו, תוך העמדת חלופות הולמות לאלמנטים שהוסרו.

חיזוקי קונסטרוקציה באמצעות קורות פלדה- היתרונות

לעתים קרובות נהוג לעשות שימוש בקורות פלדה לחיזוקי קונסטרוקציה (כמו לדוגמה תמיכה לתקרות או חיזוק מרפסות) או כתחליף לאלמנטים שפורקו, זאת בשל מעטפת היתרונות הטמונה בחומרים מפלדה:

חוזק החומר- מאחר והפלדה חזקה יותר בהשוואה אל הבטון, קורת פלדה בעובי מסוים חזקה יותר מקורת בטון בעלת עובי זהה. ניתן לנצל יתרון זה גם במקרים שבהם עולה הצורך בקורת תמיכה בממדים קטנים יותר למניעת תפיסת מקום רב בחלל.

מהירות היישום- במידה ויוצקים קורות בטון לצורך חיזוק ושיקום המבנה, תידרש המתנה בת חודש בקירוב עד להתחזקותו של הבטון באופן מלאה. מנגד, בעת השימוש בקורות מתכת, ניתן להמשיך בפעולות השיקום החל מרגע ההנחה, זאת ללא עצירת העבודה.

נוחות היישום- על פי רוב, חיזוקי קונסטרוקציה מבוצעים באמצעות הוספת קורות בתחתית הקונסטרוקציות. הנחת קורות פלדה לחיזוק נוחה ופשוטה יותר ליישום בהשוואה ליציקת קורות בטון. כמו כן, תהליך הכיסוי בגבס או צביעת קורות החיזוק מפלדה מהיר ופשוט יותר מעבודת טיוח מעל לבטון חדש.

התקנת סורגים לחלונות

השוק מונה כיום אינספור סוגים של סורגים לחלונות, אם למניעת נפילה ואם למניעת פריצות. במהלך בחירת מסגר או חברה לביצוע והתקנת הסורגים, יש לוודא שהם אכן עומדים בתקן הבטיחות ושהמרווח שבין סורג לסורג אינו גבוה מ- 10 ס"מ, זאת על מנת למנוע כול אפשרות לתרחיש שבו ילד מעביר את ראשו מבעד לסורגים. מומלץ להעדיף התקשרות עם חברה מקצועית ואמינה המספקת אחריות של 3 שנים על תקינות הסורגים והופעת חלודה. ההתקשרות עם חברה מקצועית מבטיחה שהריתוכים של סורגים אל החלון תקינים ומלוטשים כהלכה והם מגולוונים ו\או צבועים בחומרים כנגד החלדה. להלן פירוט סוגי הסורגים הנפוצים בשוק:

סורגים ישרים- מדובר בסורגים הפשוטים והזולים ביותר, הכוללים פסי ברזל סטנדרטים ומותקנים בצמוד אל החלון. יתרונם הוא במחירם הנמוך בהשוואה ליתר סוגי הסורגים וחסרונם נעוץ במראה העיצובי שלהם, העלול להעיק ולהשרות תחושת מחנק על הסביבה.

סורגי בטן- סורגים בעלי בליטה כלפי חוץ ("בטן"), דהיינו הסורג רחב יותר בחלקו התחתון, מה שמעניק תחושת מרחב ומאפשר להניח מעליהם אדניות, מצעים לאוורור, כביסה לייבוש וכן הלאה. סורגים הללו משווקים במגוון בלתי נדלה של עיצובים ועיטורים שונים על פי בחירה.

סורגים נפתחים- בקטגוריה זו נמנים כמה סוגי פתיחה שונים כגון פתיחה בהזזה כלפי חוץ, פתיחה באמצעות קיפול וסורגים עם מנעול. נהוג להתקין סורגים מסוג זה בחלונות ממ"ד, חלונות הדורשים פתח יציאה (כמו לדוגמה במרפסת כביסה) וכן בחלונות גדולים או קטנים מהסטנדרט.

מחירון סורגים לחלונות

טווח מחירים הערות סוג הסורגים
650 – 450 ₪ לחלון סטנדרטי מחיר לסורגי פלדה או ברזל ישרים ומגולוונים בעובי של 12 מ"מ לחלון בגודל 120 X 100 ס"מ כולל התקנה. סורגים ישרים
700 – 550 ₪ לחלון סטנדרטי מחיר לסורגי בטן מברזל מגולוון ובעובי של 12 מ"מ כולל התקנה. סורג בטן
1,200 – 600 ₪ למ"ר המחיר למ"ר עבור סורגי פלדה מגולוונים בעובי של 12 מ"מ וכולל התקנה.  סורגי הזזה
1,300 – 750 ₪ למ"ר המחיר למ"ר וכולל התקנה. סורגים מתקפלים
1,000 – 600 ₪ לחלון מחיר לסורגי פלדה בגודל 100 X 100 ס"מ כולל התקנה, הנפתחים בהתאמה לחלון הממ"ד. סורגים לממ"ד
700 – 350 ₪ לחלון סורגים מפרופיל מלא בעובי שבין 4.5 מ"מ ל- 12 מ"מ למניעת נפילות מגובה. להגנה מפני פריצות, יש להעדיף סורג בעובי 14 – 12 מ"מ. המחיר כולל התקנה.

סורגי בטיחות

(למניעת נפילות)

תוספת של 50% – 20% במחיר. סורגים מעוצבים

התקנת מעקות לבית

התקן הישראלי קובע שבמרפסות ובגרמי מדרגות יותקנו מעקות בגובה של 105 ס"מ לפחות מחגורת הבטון או הרצפה והמרווחים שבין מוטות המעקה יהיו ברוחב 8 ס"מ לכול היותר, זאת במטרה למנוע מילדים אפשרות להוצאת הראש מבעד לשלבים. יחד עם זאת, התקן הישראלי איננו מתייחס לאלמנטים רוחביים כדוגמת סלסולים ועיטורים שניתן לטפס מעליהם ולסכן חיים, פרט שכדאי לקחת בחשבון במשפחות עם ילדים. מחיר המעקה נגזר ממספר גורמים שונים בהם אורכו של המעקה (מתומחר במטרים. מעקה באורך פחות ממטר אחד מחושב בתמחור כמטר), חומר הגלם המשמש לייצור המעקה (ברזל, נירוסטה, אלומיניום או משולב בחומרים נוספים כגון זכוכית ו\או עץ), תהליך הגלוון (תהליך כימי לציפוי מוטות המעקה בשכבת אבץ למניעת החלדה), טכניקת צביעת המעקה (בריסוס או צביעה בתנור) וכמות העיטורים והקישוטים שבמעקה ( שכיח על פי רוב במעקות למדרגות).

מחירון מעקות לבית (ראו מחירון מורחב למטה עם הסברים)

טווח מחירים הערות סוג המעקות
1,000 – 850 ₪ למטר אורך מעקה סטנדרטי מברזל מגולוון (ללא עיטורים וקישוטים) למרפסת או לגג. המחיר כולל בתוכו את עלות החומרים, הצביעה וההתקנה. מעקה סטנדרטי מברזל למרפסת
1,200 – 900 ₪ למטר אורך המחיר כולל את עלות החומרים, ההכנה, הצביעה וההתקנה. מעקה מאלומיניום למרפסת
1,400 – 950 ₪ למטר אורך העיטורים מייקרים את עלות המעקה בין 40% ל- 100%. מעקה מעוצב למרפסת
1,400 – 1,000 ₪ למטר אורך עלות מעקה לגרם מדרגות גבוהה יותר בהשוואה למעקה עבור מרפסת או לגג בשל מורכבות ההכנה. מעקה סטנדרטי למדרגות

המחירון המורחב למעקות ברזל

המעקות מהווים כפריט פונקציונלי להעלאת רמת הבטיחות של בני הבית, להגדרת מתחמים ויצירת הפרדה, תוך כדי אמירה עיצובית, ונהוג להתקינם בעיקר במרפסות, גגות וגרמי מדרגות. התקן הישראלי קובע שגובה המעקה חייה להיות 105 ס"מ לכל הפחות ושהמרווח שבין מוטות המעקה יהיה קטן מ- 8 ס"מ, זאת במטרה למנוע מילדים אפשרות להוצאת הראש מבעד למרווחים. 

השלבים בתהליך הייצור של המעקה עד לשלב התקנתו

שלב ההזמנה: לאחר יצירת הקשר עם המסגרייה לצורך התקנת מעקות מתכת, מגיע המסגר לביתו של הלקוח בכדי להבין את מהות העבודה הנדרשת ולקחת מידות מדויקות. שלב זה כולל בחירת סגנון עיצובי וגוון על ידי הלקוח וסיכום המחיר עבור ביצוע העבודה, לרבות מחיר התקנת המעקה.

שלב ייצור המעקה והגלוון: שלב ייצור המעקה מורכב מעיצוב מוטות המתכת ופיתוח עיטורים בהתאם לסגנון העיצובי שנבחר, כשלאחר מכן נשלח מעקה על פי רוב אל תהליך הגלוון. מדובר בתהליך כימי שמיושם על מוטות הברזל כדי למנוע החלדה. הגלוון היקר אך האיכותי ביותר הנו הגלוון החם שמשנה את מראה המוטות ועוטף אותם בשכבת אבץ עבה שמונעת חלודה (שכבה בעובי של 80 מיקרון). הגלוון הקר, לעומת זאת, הנו אמנם זול יותר אך יעיל הרבה פחות, שכן מוטות הברזל מכוסים בשכבת אבץ דקה בעובי של 15 מיקרון.

צביעת המעקה: כששבים מוטות המעקה מהגלוון, הם נצבעים על ידי המסגר על פי בחירתו של הלקוח. צביעת מעקות הברזל מהווה אף היא סוגיה חשובה, מאחר וישנן כמה טכניקות צביעה שונות, כמו צביעה בתנור הנחשבת לאיכותית יותר בהשוואה לצביעה בריסוס (פיסטולט), וסוגים שונים של צבעים. יש לוודא שהמסגר מקפיד לעשות שימוש בצבעים איכותיים כמו נירלט, טמבור ויעקבי, שאינם מתקלפים, דוהים בשמש או מחלידים, ובפרט כשמדובר במעקות המיועדים להתקנה במרפסת או בגג.

שלב התקנת המעקה: המסגר מגיע לביתו של הלקוח כשהמעקה מפורק למספר חלקים בהתאם לאופי העבודה. ריתוך החלקים מבוצע בבית הלקוח, זאת לאחר כיסוי הרצפה והקירות בשטיח מיוחד למניעת נזקים. ראוי לציין שפעולת הריתוך פוגמת הן בגלוון והן בצבע המעקה, לפיכך בתום ריתוך החלקים משתמש המסגר בתרסיס אבץ קר לחידוש הגלוון בחיבורים שבין חלקי המעקה.

קיבוע מעקה: מדובר בשלב הסופי אך החשוב ביותר בתהליך התקנת המעקה, היות והוא נועד למנוע את תזוזתו. קיבוע איכותי מיושם על ידי עוגן כוח (ג'מבו), בורג עבה וייחודי וחזק במיוחד שמתרחב לאחר הברגתו.

הפרמטרים שלפיהם נקבע מחיר המעקה

מחיר המעקה מושפע ממספר גורמים עיקריים בהם אורכו של המעקה (מחושב לפי מטרים), חומר הגלם שממנו הוא עשוי (כגון ברזל, נירוסטה, אלומיניום, או שילוב עם חומרים שונים כמו זכוכית ועץ), סוג הגלוון (גלוון חם, גלוון קר או ללא גלוון), כמות העיטורים המקשטים את המעקה (שכיח במיוחד במעקות למדרגות פנימיים) וטכניקת הצביעה של המעקה (צביעה בתנור או פיסטולט).

מחיר מעקה למרפסת: עלותו של מעקה סטנדרטי פשוט וללא עיטורים עבור המרפסת או הגג עשוי לנוע בטווח שבין 850-1,000 שקלים למטר. במידה ומדובר במעקה עם עיטורים, אזי העלות עשויה לזנק אף ל-1,500 שקלים למטר או יותר. העלות כוללת בתוכה בדרך כלל את מחיר החומר, הצביעה וההתקנה.

מחיר מעקה למדרגות: עלות מעקה למדרגות גבוהה יותר על פי רוב ממעקה למרפסת, מאחר והוא כולל בדרך כלל עיטורים שונים, לפיכך עיצובו מורכב יותר. עלות מעקה סטנדרטי למדרגות עשוי לנוע בטווח מחירים של 1,200-1,500 שקלים למטר. מחירו של מעקה בעיצוב יוקרתי במיוחד ו\או מדגם חדש יכול לטפס גם ל- 2,000 שקלים למטר ואף יותר.

המחירון המורחב לחלונות בלגים

החלון הבלגי (שמוכר גם בכינוי "פרופיל בלגי") הפך בשנים האחרונות לפופולרי ומבוקש בקרב קבלנים, אדריכלים ומעצבי פנים רבים. הפרופיל מהווה את המסגרת שמסביב לחלון, והוא מיוצר כיום מברזל ואלומיניום כתחליף חזק, עמיד ודקורטיבי לחלונות העץ. החלון הבלגי מתאפיין במסגרת דקה ועדינה, תוך כדי שימוש מרבי בזכוכית עבור שטח הפנים ושימוש מינימלי במתכת. אף על פי כן, מדובר בחלון שמצטיין בעמידות, חוזק ואטום לחלוטין. הפרופיל הבלגי ניתן לעיצוב במבחר אינסופי של גדלים, צורות, חלוקות וגוונים, מה שהופך את החלון לפריט דקורטיבי עם מראה ייחודי.

סוגי חלונות בלגיים

חלון בלגי מברזל: יתרונותיו של חלון זה מתייחסים להיותו עמיד וחזק למשך שנים רבות, וניתן ליצור איתו מגוון אינסופי של עיצובים. חסרונותיו נעוצים בעמידותו הנמוכה מפני חלודה, מה שמצריך תחזוקה שוטפת, ובידוד בלתי מספק הן כנגד מזג האוויר והן מבחינה אקוסטית. כמו כן, עלותו של פרופיל הברזל גבוהה בהשוואה לפרופיל האלומיניום.

חלון בלגי מאלומיניום: חזק ועמיד בכל מזג אוויר, מבודד מפני רעשים ומעניק אטימות טובה כנגד רטיבות, קור וחום. בנוסף לכל אלו, חלון האלומיניום אינו דורש תחזוקה. חסרונו של פרופיל האלומיניום נוגע להיותו עדין יותר מפרופיל הברזל והסיכון שלו להינזק במהלך ההתקנה.

חלונות בלגיים: הדגמים השונים לפי גודל המפתח ואופן פתיחת החלון באופן כללי, הפרופיל הבלגי משווק בשלושה דגמים עיקריים שהשוני ביניהם נוגע לגודל המפתח ואופן הפתיחה של החלון.

פרופיל בלגי מדגם 1700: מדובר בפרופיל דק שמותאם לחלונות הזזה בלבד עם מפתח עד גובה מקסימלי של 120 סנטימטרים.

פרופיל בלגי מדגם 7300: מדובר בפרופיל עבה שמותאם לחלונות הזזה בלבד בעלי מפתח גדול של מעל ל- 130 סנטימטרים. הפרופיל הנו אופטימלי להתקנה בחלונות גדולים מאוד כדוגמת מרפסת או סלון.

פרופיל בלגי מדגם 4300: פרופיל זה מתאים למפתח בכל גודל. עם זאת, הוא ניתן להתקנה בחלונות ציר בלבד.

חלונות בלגיים: סוגי זכוכית המומלצים

ככלל, אפשר לשלב בפרופיל הבלגי זכוכית מכל סוג. עם זאת, מאחר ומדובר בפרופילים גדולים ומסיביים, שמומלץ להעדיף פרופילים עם זכוכית בידודית או זכוכית טריפלקס.

זכוכית בידודית: זכוכית בידודית מורכבת, למעשה, משני לוחות זכוכית שקיים ביניהם מרווח הממולא בגז או אוויר. בנוסף להיותה בטיחותית, היא מבודדת באופן מלא הן מבחינה תרמית כנגד פגעי מזג האוויר וטמפרטורות קיצוניות והן מבחינה אקוסטית כנגד רעשים.

זכוכית טריפלקס: זכוכית טריפלקס מורכבת משני לוחות זכוכית עם יריעת P.V.B., מה שהופך אותה לבטיחותית במיוחד, מאחר והיא איננה מתנפצת לרסיסים במקרה של מכה או חבטה עזה, אלא נסדקת בלבד.

הפרמטרים שלפיהם נקבע מחיר החלון הבלגי

עלות התקנתו של חלון בלגי כוללת בתוכה את עלות החלון, ההובלה ועבודת ההתקנה. המחירים נעים לפי מ"ר ומושפעים מגודל הפתח, סוג הזכוכית ועיצוב הפרופיל. המחיר הממוצע למ"ר נע בטווח שבין 1,500-2,000 שקלים עבור פתח שגודלו מעל למטר וחצי. עבור פתחים קטנים יותר, המחיר איננו מחושב לפי מטר רץ אלא כמחיר כללי שעשוי לנוע בין

1,500-4,000 שקלים. כמו כן, צביעת פרופיל בהתאם לדרישת הלקוח וטעמו האישי, עשויה לייקר את העלות הכוללת ב- 25%.

נכתב על ידי עמית עוז קבלן שיפוץ מבנים 2020

מאמרים קשורים
לאיזה תוכן בעמוד תרצו לחזור?