מילון מושגים: מערכות איטום

עולם חומרי האיטום הפך בעשורים האחרונים להטרוגני מאוד וכולל סוגים רבים של חומרי איטום, שכל אחד מהם משמש לתכלית שונה ומיושם בדרך אחרת. באופן כללי, ניתן להגדיר את האיטום כפעולה שנועדה למנוע חדירה של לחות או מים לחלקי המבנה הפנימיים וגרימה של נזקי רטיבות כאלו ואחרים, החל מהתפתחות עובש וקילופי טיח, דרך נזילות, הצפות ויצירת חלודה, ועד לערעור יסודות המבנה. להלן מילון מושגים קצר ובסיסי, המעניק מעט רקע למי שמתעניין בתחום או נזקק למידע מקצועי בתחום האיטום:

איטום חיובי (פוזיטיבי) מכונה גם "איטום חיצוני". מדובר בעבודות איטום וציפוי חיצוניים במבנים תת קרקעיים כגון מקלטים, מרתפים וכיוצא בזה. האיטום החיובי מיושם בשלבי הבניה המוקדמים וכולל מגוון רחב שלחומרי איטום שונים, בהם חומרי איטום צמנטים או ביטומניים במריחה ובהתזה, יריעות איטום ביטומניות, יריעות ניקוז, יריעות HDPE ועוד.

איטום שלילי מכונה גם "איטום פנימי". מדובר בעבודות איטום שמתבצעות בצדם הפנימי של מבנים תת קרקעיים במקרים שבהם נחשפים ליקויים באיטום החיצוני. איטום זה מיושם בעיקרו לתיקון כשלים באיטום החיובי, כשהמבנה חסום בחלקו החיצוני על ידי הקרקע ולא ניתן לבצע תיקון מעשי בצדו החיצוני של המבנה.
ביטומן חומר תרמופלסטי (מתרכך בחום) שמתקבל על ידי זיקוק נפט גולמי. הביטומן הנו שחור וצמיגי ומכונה בשפה העממית בשם "זפת", למרות שמדובר בשני מוצרים שונים לחלוטין (הזפת הנו תוצר של פחם מזוקק). הביטומן משמש לאיטום גגות, מרתפים, חדרים רטובים, כמו גם לבידוד צנרת, להכנת אספלט לכבישים ועוד.

חומרי איטום צמנטיים חומרים שמבוססים על מלט, חול ופולימרים. החומרים הללו פשוטים ליישום ומתאפיינים בכושר אטימה וכושר היצמדות גבוהים במיוחד. חומרי האיטום הצמנטיים מתאימים ליישום מעל למשטחי בטון וטיח ומהווים פתרון מעולה למקומות שקיימת בהם רטיבות קבועה (חדרי מקלחת, בריכות שחייה ומאגרי מים).

חומרי איטום פולימריים או אקריליים חומרי איטום משחתיים המיושמים בהתזה או במריחה ומיועדים בעיקר לאיטום גגות בטון חשופים. החומרים הללו ידידותיים לסביבה, מתייבשים במהירות ועמידים בפני שינויי טמפרטורה ופגעי מזג אוויר. חסרונם הבולט נוגע לחוסר עמידותם לאורך זמן בתנאים של מים עומדים, לפיכך מותאמים יותר ליישום בגגות משופעים.

חומרי איטום פוליאוריטנים חומרי איטום פוליאוריטנים ניתנים ליישום בהתזה או במריחה ומשמשים לאיטום מרפסות, גגות ואזורים שבהם אין אפשרות לאטום ביריעות ביטומניות, בשל צורתו הגאומטרית של המשטח. חומרי האיטום הללו גמישים, חזקים ועמידים בפני כימיקלים, ונצמדים באופן מושלם מעל למכלול רחב של תשתיות שונות בעזרת פריימרים (חומרי יסוד) מתאימים. חסרונם נעוץ במחירם הגבוה בהשוואה לחומרי איטום אחרים.

חומרי איטום ביטומניים מדובר בחומרי איטום שבסיסם ביטומן, פולימר ומים. חומרי האיטום הביטומנים ניחנים בגמישות ובכושר הידבקות גבוהים במיוחד, עמידות מצוינת במים ויכולת גישור טובה מעל לסדקים. ניתן ליישמם בעוביים שונים על פי הצרכים ומותאמים לאיטום קירות חיצוניים מחופים אבן, מרתפים, רצפות וחדרים רטובים.


יריעות איטום ביטומניותיריעות האיטום הביטומניות משמשות בעיקר לאיטום של מבנים תת קרקעיים וגגות בטון שטוחים, ו\או מרוצפים או מצופים בזפת. היריעות הללו עשויות משכבת ביטומן עם סיבי פוליאסטר, מה שמקנה להן חוזק וגמישות. ישנן גם יריעות איטום המכילות שכבת אגרגט לבנה להגנה מפני קרינת השמש. היריעות מוצמדות אל התשתית בעזרת מבער גז שממיס את הביטומן ומצמיד אותו לגג.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *