קבלן שיפוץ בניינים

זה לא מה שסיכמנו: ויכוחים וחיכוכים בזירת השיפוצים

מעל ל- 140,000 בתי אב בישראל צפויים לערוך הקיץ שיפוצים בביתם. הנתונים הסטטיסטיים מלמדים שעלותו של שיפוץ קטן עשוי לנוע בסביבות ה- 30,000 שקלים (ללא עלות כלים סניטריים ו\או אריחים שכרוכים בתוספת עלות של כ- 10,000 עד 15,000 שקלים). שיפוץ מטבח סטנדרטי יעלה כ- 50,000 ש"ח בממוצע עבור ארונות ופרזול, בעוד ששיפוץ מסיבי בדירה בת 4 חדרים, הכולל שינוי בחלוקת החלל והחלפתה של הצנרת והאינסטלציה יכול לזנק בקלילות לרף ה- 150,000 ₪ או יותר. הסטטיסטיקות מראות שבשנים האחרונות קיימת עלייה בהיקף ההזמנות בענף השיפוצים, וההערכה היא שהתופעה נובעת מההאטה בשוק הנדל"ן בעקבות הבועה הכלכלית שנוצרה ושגרמה למחירי הדירות להרקיע שחקים, כך שבעלי דירות מעדיפים בתקופה זו לשפץ את נכסיהם מאשר לשדרג את מקום המגורים.

 

אז על מה נוהגים ישראלים להתלונן כנגד קבלני השיפוצים?

חלק גדול מהתלונות שמגיעות לבתי המשפט קשורות למחלוקות כספיות ולפער הגדול שבין הצעת המחיר המקורית לבין המחיר שנדרש הצרכן לשלם בפועל (45% מסך התלונות), חוסר מקצועיות בעבודה (20% מהתלונות) ואי עמידה בלוח הזמנים (25% מהתלונות). יתר התלונות נוגעות בעיקר לבקשות מוגזמות מצד הלקוחות תוך כדי התניית התשלומים, ומנגד תלונות על כך שהקבלן עזב לאחר ששולמו לו כל התשלומים מבלי שסיים את העבודה. הבאנו להלן כמה דוגמאות למחלוקות נפוצות ומספר עצות להתנהלות חכמה ומניעה מלכתחילה של עימותים מיותרים.

 

מהי המשמעות האמתית שמסתתרת מאחורי הביטוי "התקנה סטנדרטית"?

אחת מהמלכודות הנפוצות נוגעת לכתב הכמויות וקשורה לתמחור סעיפים על פי העלות להתקנה סטנדרטית. לדוגמה, נהוג בענף הריצוף שעלות ההתקנה מתייחסת לאריחים בגודל סטנדרטי. יתרה מכך, במקרים רבים מצוין בכתב הכמויות מפורשות שהתמחור הוא עבור התקנת אריחים בגודל סטנדרטי. אלא שהלקוח איננו בהכרח מודע למשמעות שבדבר במהלך החתימה על הסכם העבודה, ועשוי לבחור דווקא באריחים ייחודים, לרבות אריחי פסיפס, אריחים דמויי פרקט, אריחי ענק לחיפוי קירות וכן הלאה. לאחר שכבר שנחתם הסכם העבודה, עלול הלקוח למצוא את עצמו לכוד בסיטואציה שבה הוא מחויב בעלויות גבוהות עבור ההתקנה.

 

התקנת אסלה סטנדרטית לעומת אסלה תלויה

כמו בענף הריצוף, גם בתחום הסניטציה ישנה משמעות כספית עצומה בכל הקשור לאופן ההתקנה, כשפער המחירים עלול לעתים להאמיר עד פי 4 בהשוואה למחיר הנקוב בכתב הכמויות עבור התקנה סטנדרטית, לפיכך, חשוב לוודא במהלך החתימה על חוזה ההתקשרות עם קבלן השיפוצים שסעיף ההתקנה המתייחס אל התקנת הכלים הסניטריים איננו מסווג כ- "התקנה כללי" אלא מגדיר מפורשות את סוג ההתקנה. לדוגמה, התקנת אסלה סטנדרטית עולה כיום בסביבות ה- 350 ש"ח, בעוד שהתקנת אסלה תלויה עם ניאגרה סמויה יכולה להגיע ל- 2,000 ₪ ואף יותר. הסיפור עלול להסתבך עוד יותר במידה ועולה הצורך בהתקנה של יותר מאסלה אחת. ייתכן שתעדיפו שלא לוותר על אסלה תלויה אלא לקצץ מעלות השיפוץ בתחומים אחרים, זאת כדי שלא לחרוג מהמסגרת התקציבית, אולם תמיד מומלץ כדאי שכלל האפשרויות תהיינה מראש פרושות בפניכם ולא במהלך השיפוצים, כשאין כבר אפשרות לבטל את השדרוגים.

 

אי עמידה בלוח הזמנים

אחת מהתלונות הנפוצות ביותר בקרב ישראלים ושנשמעת לעתים קרובות בהליכי בוררות או בבתי המשפט מתייחסת, כאמור, לאי עמידה בלוח הזמנים שסוכם מראש ומעוגן בהסכם ההתקשרות. במקרים רבים אכן קורה שקבלן השיפוצים אינו עומד בלוח הזמנים בשל סיבות כאלו ואחרות, כמו לדוגמה, ניהול זמן לקוי בשל חוסר ניסיון או חוסר רצינות, אלא שישנם גם מקרים שבהם העיכובים נובעים מסיבות שאינן בהכרח תלויות בקבלן השיפוצים "הפתעות" שלא נלקחו בחשבון או עיכובים מצד הלקוח. באחד מהמקרים שהתרחשו באזור השרון, נתבע קבלן שיפוצים בבית המשפט על שלא עמד בהתחייבות שלו לסיים בתוך חודש את כל העבודות. אלא שבסיכומו של דבר, התארכה עבודת השיפוץ בחודש נוסף. קבלן השיפוצים טען מנגד שהעיכוב בלוח הזמנים נגרם מהסיבה שהזמנת אריחי הקרמיקה והכלים הסניטרים של הלקוח התעכבה והגיעה באיחור. טענתו של קבלן השיפוצים התקבלה בבית המשפט והלקוח לא זכה לפיצוי על העיכוב.

 

"כמה תיקונים מינוריים"

בדרום, משפחה נותרה חייבת לקבלן סכום בגובה של 50,000 ש"ח בסיום העבודה, אך סירבה לשלמו עד שהאחרון יסיים לבצע "כמה תיקונים מינוריים". אלא שבכל פעם שהקבלן סיים "תיקון מינורי" אחד מיהרה המשפחה להתנות את התשלום ב- "תיקון מינורי" נוסף, עד שרשימת "התיקונים המינוריים" הלכה והתארכה מבלי סוף וחרגה הרבה מעבר למה שסוכם מלכתחילה. הקבלן תבע את המשפחה בבית המשפט והלה קבע שעל המשפחה לשלם לקבלן את מרבית הסכום, ולהותיר כעירבון סכום כסף קטן עד שהקבלן יסיים לבצע את כל התיקונים הקטנים שעוד נותרו ומהווים חלק מהסעיפים שסוכמו בחוזה, בעוד שתיקונים שאינם במסגרת החוזה שנחתם מראש יבוצעו בתוספת תשלום.

הפתעות ודברים לא צפויים בעבודה עם קבלני שיפוצים

ענף השיפוצים נחשב לענף מורכב וכולל בתוכו לא מעט תרחישים בלתי צפויים שאותם לא תמיד לוקחים בחשבון במהלך התכנון הראשוני, כמו הדוגמה שהבאנו קודם של עיכוב בהזמנת החומרים ו\או ובאספקת הסחורה מהחנויות למיניהן, כשבחלק מהמקרים האחריות על העיכוב מוטלת על כתפיהם של הלקוחות דווקא. עיכובים בלוח הזמנים כמו גם ויכוחים, מחלוקות וסכסוכים כספיים בין לקוחות לקבלני שיפוצים יכולים להתגלע על רקע החלטתם של הלקוחות לשנות או לשדרג את השיפוץ תוך כדי תנועה. הפתעות לא חסרות בענף ספציפי זה, ותרחישים בלתי צפויים יכולים להתבטא בצנרת רקובה שנחשפת רק לאחר שהריצוף פורק ועולה צורך בהחלפתה, ליקוי בניה שמתגלים במהלך העבודות וכן הלאה. כדי להימנע מלכתחילה מעמימות, הפתעות ומחלוקות שונות, מומלץ לקבוע מראש תמחור לתוספות אפשריות ואת לוחות הזמנים לביצוע כל תוספת במהלך השיפוץ.

 

האם הלקוח תמיד צודק?

ענף השיפוצים הנו פרוץ ופותח פתח ללא מעט חאפרים, שרלטנים ונוכלים. בשנים האחרונות נחשפנו למקרים רבים של מעשי נוכלות כמו לדוגמה שיפוצניקים שהסבו נזק רב לדירה ולרכוש, דרישה לתוספות תשלום בשיעורים הגבוהים במאות אחוזים ממה שסוכם מראש בעקבות הצעות מחיר כוללניות שלא כללו כתב כמויות ו\או התייחסות מפורטת לשלבי העבודה השונים, כמו גם חריגות משמעותיות בלוח הזמנים, עבודה לקויה תוך כדי שימוש בחומרים זולים, היעלמות השיפוצניק באמצע השיפוץ לאחר קבלת מלוא התשלום וכן הלאה. עם זאת, על אף הסטיגמה שנוצרה שלא תמיד בצדק, חשוב לזכור שמרבית קבלני השיפוצים הנם מקצועיים, ישרים והגונים, ובחלק לא מבוטל מהתלונות, כפי שהבאנו להלן, האחריות על העיכוב ו\או המחדלים מוטלת דווקא על כתפיהם של הלקוחות, בעוד שבעלי המקצוע הם אלו שנפגעים, כך שלא תמיד הלקוח אכן צודק, ויש להתייחס לגופו של כל מקרה ועניין.

השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם עם הצעת מחיר!
Call Now Button