קבלן שיפוץ בניינים

בדק בית לאיתור ליקויי צנרת

הצנרת משמשת לאספקת מים חמים וקרים למתקני התברואה השונים, וכן להרחקת המים המשומשים למערכת הביוב המוניציפלי. היות והצנרת מובילה מים, הליקויים בה יובילו לרטיבות במבנה ולעתים אף להצפתו במים ולנזקים חמורים נוספים הן למבנה והן לרכוש. רטיבויות במבנה בעקבות נזילות מצנרת נחשבות למעשה לאחת מהתופעות השכיחות ביותר בקטגוריית ליקויי בנייה, ומהוות מעל ל- 50% מתלונות של דיירים. על פי רוב, נזילות מצנרת פלסטית מתמקדות באזור החיבורים ונובעות מאביזרים בלתי מקוריים שקבלנים מתפתים לעשות בהם שימוש, בעוד שנזילות מצנרת העשויה ברזל מגולוון הן בדרך כלל כתוצאה מקורוזיה. ברשימת ליקויי בנייה נפוצים ניתן למנות נזילות וליקויים שונים בצנרת המים, ליקויים בצנרת השופכין, נזילות מצנרת דלוחין, התקנה לקויה של כלים סניטריים, ריחות רעים בדירה וכן הלאה. תקופת בדק על ליקויי צנרת היא שנתיים ממועד מסירת הדירה, זאת במידה והליקוי הוא באשמת הקבלן. תקופת אחריות היא שלוש שנים מסיום תקופת הבדק.

ליקויים בצנרת המים

צנרת המים מהווה, כאמור, מרכיב עיקרי במתקן התברואה, ומשמשת לאספקת מים קרים וחמים, תוך עמידה בלחצים של מספר אטמוספרות. להלן פירוט הליקויים השכיחים בצנרת המים:

נזילה מצנרת מים העשויה מברזל מגולוון- עד לפני עשור, נהגו להשתמש בבנייה למגורים בצנרת מברזל מגולוון, אולם כיום נהוג להשתמש במגוון סוגים שונים של צינורות מפלסטיק בשל נטיית צנרת הברזל לקורוזיה וחלודה ולנזילות כתוצאה מכך. נזילות עשויות להופיע גם בשל חיבורים לקויים. צנרת המים מותקנת ברצפה ו\או בקירות, כשאזורי המטבח, המקלחות והשירותים מתאפיינים בצנרת מרובה. במקרים של נזילות ודליפות עולה הצורך בקילוף הקרמיקה, הרמת הריצוף, פתיחת דופן האמבטיה וכן הלאה, פרט רלוונטי שכדאי לקחת בחשבון, שכן עלות התיקון המרכזית איננה בעבור החלפת הצנרת אלא על העבודות הנלוות שצוינו לעיל. ראוי לציין שעל פי תקן 1205 חל איסור על התקנת מערכות לאספקת מים מתחת לריצוף בחדרי שינה ומגורים, וכן בחדרי אמבטיה ושירותים. התקנת צנרות מים ברצפה מותרת באזור המטבח, בפינת האוכל, בפרוזדורים ומרפסות.

אופי הליקוי: מדובר בליקוי בנייה שאינו מייצר ירידת ערך היות והוא ניתן לתיקון.

אופן התיקון: יש לאתר את הצנרת הדולפת ולהחליפה צנרת חדשה. מומלץ להחליף את הצנרת כולה ולא להסתפק בהחלפת המקטע הפגום, מאחר וקורוזיה נוטה להתפשט במהירות לאורך הצינור.

 

נזילה מצנרת פלסטיק המשמשת למים קרים- צנרת מפלסטיק אינה נסתמת באבנית או מפתחת קורוזיה, כך שהיא עמידה לאורך הזמן. מעבר לכך, בקרת איכות במפעלי הייצור היא אוטומטית ופוסלת כל רכיב פגום שאינו עומד בדרישות. אי לכך, נזילה מצנרת פלסטיק איננה נגרמת בשל פגם בצנרת אלא מהאביזרים המחברים בין צינורות שונים, בין צינור לסוללה, בין צינור לברז או באזור ההסתעפות של הצינור למספר צינורות שונים. התופעה נובעת משימוש באביזרי חיבור שאינם מקוריים. בעניין זה יצוין שקיימים בשוק אביזרי חיבור הזהים כמעט לחלוטין אל המקור ברמה המאפשרת הבחנה במעבדה מוסמכת בלבד. יתירה מכך, לא מעט ספקים נוהגים למכור חיקויים על תקן אביזרים מקוריים. שימוש באביזרים שאינם מקוריים יוביל בסופו של דבר לנזילות מים הממוקמות באזורי החיבור. נזילות מסוג זה מתפתחות ומתגלות לאחר שימוש של חודשים ספורים, כששינויים בלחץ המים ו\או חילופי קור וחום פוגעים באטימותם.

אופי הליקוי: ליקוי מסוג זה ניתן לתיקון לפיכך אינו גורם לירידת ערך המבנה.

אופן התיקון: כשמתגלה דליפה מצנרת פלסטית, מומלץ לבדוק תחילה את אזורי החיבורים. במידה והליקוי אכן בחיבורים, כדאי בנסיבות הללו שכול אביזרי החיבור יוחלפו באביזרים מקוריים ולא להסתפק בתיקון נקודתי בלבד, היות והליקוי מרמז על כך שכול יתר אביזרי החיבור ככול הנראה אינם מקוריים, כך שבמוקדם או במאוחר תופענה נזילות בנקודות חיבור נוספות.

 

נזילה מצנרת פלסטיק המשמשת למים חמים- ככלל, כול הדרישות והתקנות החלות על צנרת של מים קרים חלות גם על צנרת של מים חמים. עם זאת, צנרת פלסטית שבה נעשה שימוש למים חמים מחויבת על פי התקן לעמוד גם במעבר ממושך של מים בטמפרטורה גבוהה של 95 מעלות צלזיוס. צנרת פלסטית לא תקנית מתבקעת לאחר זרימה ממושכת של מים חמים. יצוין כי שימוש בצנרת עם תו תקן מבטיח שליקויים מסוג זה לא יתרחשו.

אופי הליקוי: הליקוי אינו גורם לירידה בערך המבנה מאחר והוא ניתן לתיקון.

אופן התיקון: יש להחליף את הצנרת כולה בצנרת תקנית.

 

איבוד חום של מים חמים עד להגעתם אל הברז- מדובר בבידוד תרמי לקוי בצנרת המים החמים, וכתוצאה מכך מאבדים המים החמים את החום ומתקררים באופן משמעותי עד לשלב הגעתם אל הברז. תקן 1205 קובע שצנרת מים חמים מחויבת בהתקנת בידוד תרמי מתאים, זאת למניעת בריחת חום המים לאורך דרכם מדוד החימום אל הברז.

אופי הליקוי: אין ירידה בערך המבנה היות והליקוי ניתן לתיקון.

אופן התיקון: יש לפרק את הצנרת ולהתקין בה בידוד תרמי.

 

ליקויים בצנרת השופכין

צנרת השופכין משמשת להולכת מי השופכין מהאסלה לביוב. צנרת זו מותקנת בצורה אנכית, והיא מתאפיינת במקטעים אופקיים קצרים במיוחד ובפתחי ביקורת במרחק של מטרים ספורים זה מזה, ובפרט בצמתים בהם משנה הצנרת כיוון, זאת במטרה להקל על מלאכת הניקוי ופתיחת סתימות. להלן ליקויים נפוצים בצנרת השופכין:

 

סתימה בצנרת השופכין- מדובר בבעיה נפוצה במיוחד. פתיחת סתימות נחשבת על פי רוב לחלק בלתי נפרד מתחזוקת המבנה ומוטלת על הדייר. יחד עם זאת, במקרים של סתימה בצנרת השופכין בדירה חדשה שנמסרה מהקבלן, הסתימה נובעת ככול הנראה משיירים של חומרי בניין שחדרו אל הצנרת. בנסיבות הללו, חובת הטיפול הסתימה מוטלת על הקבלן.

אופי הליקוי: הליקוי אינו מייצר במבנה ירידת ערך שכן ניתן לתקנו.

אופן התיקון: יש לפתוח את הצנרת ולשחרר את הסתימה.

 

ריחות בלתי נעימים בדירה- הריחות הרעים עלולים להגיע מצנרת הדלוחין או צנרת השופכין. באופן כללי, זרימת נוזלים תקינה וקולחת בתוך צנרת השופכין מותנית במניעת היווצרות של כיסי אוויר. כדי לאפשר זרימה חופשית ושוטפת של הנוזלים בצינורות, נהוג להאריך את צינור השופכין ממפלס האסלה אל הגג. צינור זה מכונה "צינור אוויר". יכולות להיות כמה סיבות אפשריות לריחות בלתי נעימים בדירה כגון צינור אוויר סתום, צינור אוויר שמסתיים בדירה במקום מעל לגג או כלי סניטרי שלא הותקן בו סיפון.

אופי הליקוי: אין ירידת ערך במבנה היות והליקוי ניתן לתיקון.

אופן התיקון: אופן התיקון הוא בהתאם למקור הבעיה כמו התקנת סיפון חסר בכלי הסניטרי, פתיחת צינור האוויר במקרה של סתימה או הארכתו עד לגג. הטיפול בבעיה הוא באחריות הדייר אלא אם הבעיה הייתה קיימת בשעת העברת הדירה מהקבלן אל הדייר.

 

ליקויים בצנרת הדלוחין

צנרת הדלוחין נועדה לניקוז המים המשומשים מקערות מטבח, הכיורים, האמבטיות ומכונת הכביסה. מדובר בצנרת פלסטיק שקוטרה החיצוני עד 2 צול, והמים זורמים בה על ידי השיפועים שבצנרת. הצנרת מותקנת מהמתקן שאותו היא מנקזת אל קופסת הביקורת ומשם לצינור הביוב. למניעת נזילת מים אל מחוץ לצנרת מותקנים אטמים ייעודיים בין חלקי הצנרת. להלן פירוט הליקויים השכיחים צנרת הדלוחין:

 

סתימה שמקורה בצנרת דלוחין- זרימת המים בצנרת הדלוחין איננה מתבצעת באמצעות לחץ אלא על ידי השיפועים שבצנרת. כושר הזרמת החלקים המוצקים והשומניים שבמים נגזר מהשיפוע של הצנרת. במקרים שבהם נמוך השיפוע מהסטנדרט המקובל, החלקיקים המוצקים והשומניים שבמים נותרים בצנרת ומצטברים עד שהיא נסתמת. תיקון הבעיה מוטל על כתפיו של הדייר, למעט מקרים שבהם הייתה צנרת הדלוחין סתומה בעת מסירת הדירה החדשה לרוכש. בנסיבות הללו, הסתימה נובעת בדרך כלל משיירי חומרי בניין שחדרו אל הצנרת, ואז  האחריות לטיפול בבעיה חלה על הקבלן.

אופי הליקוי: הליקוי בר תיקון ולכן אין ירידת ערך של המבנה.

אופן התיקון: פתיחת הסתימה בצנרת מיושמת באמצעים מיוחדים, תוך כדי שטיפה וניקוי של הצנרת. במקרים של צנרת דלוחין עם סתימות חוזרות ונשנות, עשוי הדבר להעיד על כך ששיפועי הצנרת נמוכים מידי, ומומלץ להתקין מחדש את צנרת הדלוחין בשיפועים הנכונים. עם זאת, אפשרות זו לא תמיד ישימה.

 

נזילת מים שמקורה בצנרת דלוחין- מאחר וזרימת המים בצנרת דלוחין איננה באמצעות לחץ אלא בעזרת השיפועים שבצנרת, כשיישנה נזילת מים, היא נעשית באטיות ולאורך זמן, תוך שהמים שדולפים מחלחלים אל החול שמתחת לריצוף. אחד מהסממנים הוא רטיבויות וכתמי רטיבות מעל לפנלים ובמחיצות שבסמוך לחדר אמבטיה והשירותים ו\או בתקרת הדירה שמתחת.

אופי הליקוי: הליקוי ניתן לתיקון ולכן הוא איננו גורם לירידת ערך במבנה.

אופן התיקון: במקרים של נזילת מצנרת דלוחין, קיים קושי לאתר את מקור הדליפה שכן הצנרת ממוקמת מתחת לריצוף. הנזילות נגרמות על פי רוב מאטמים סדוקים או תזוזה שלהם ממקומם. הליקוי דורש בדרך כלל את הרמת הריצוף לצורך חשיפת הצנרת ותיקונה.

 

ליקויי צנרת נפוצים (שונות)

מעבר לליקויי הצנרת שהובאו לעיל, ניתן למנות רשימה ארוכה של ליקויי צנרת נפוצים נוספים, בהם:

 

התקנת צנרת מים בקיר המשותף לשתי דירות- על פי תקן 1205 חל איסור על התקנת צנרת מים בקיר המשותף לשתי דירות. בנסיבות הללו, יש להוציא את הצנרת מהקיר המשותף ולהתקינה מחדש בדירה שעתידים לעשות בה שימוש.

 

התקנת צנרת מים המשמשת דירה אחרת- תקן 1205 אוסר התקנה של צנרת מים בדירה כלשהי לצורך אספקת מים לדירה אחרת, למעט מקרים שבהם נעשתה ההתקנה בהתאם לתכנית הנדסית מאושרת. תנאי נוסף הוא שההתקנה תהיה גלויה או באופן המאפשר חשיפה קלה ופשוטה, זאת על מנת להבטיח גישה נוחה אל הצנרת בעת הצורך. חשוב להבדיל מקרה זה ממקרים של צנרת אנכית במבנים משותפים, המשמשת לאספקת מים עבור הקומות גבוהות ועוברת בתחומיהן של הדירות הנמוכות, שכן בנסיבות הללו עומדת ההתקנה בדרישות התקן.

 

רטיבות בתקרות בשל דליפה בצנרת מים שמקורה בדירה שמעל- רטיבות בתקרות (לא תקרות הנושקות לגג) נובעת מתקלה בצנרת של הדירה שמעל וחלחול המים אל החול שמתחת לריצוף. האחריות לתיקון הליקוי מוטלת על פי חוק המקרקעין על הדייר המתגורר בדירה העליונה שממנה נובעת הרטיבות. הטיפול בבעיה כרוך בפתיחת הריצוף בדירה שמעל, איתור מקור הנזילה ותיקונה. כמו כן, לעתים נדרש איטום הריצוף בשירותים של הקומה מעל בעזרת חומרי איטום.

 

שאריות של חומרי בניין במים- מדובר בליקוי המופיע בדירות חדשות או דירות ששופצו כבר בימים הראשונים של השימוש במתקן התברואה. התופעה נובעת מאי שטיפתו של מתקן התברואה לפני שהופעל לראשונה. תיקון הליקוי מורכב מניקוי מתקן התברואה משאריות של חומרי בניין ושטיפתו עם חומר מחטא כנגד חיידקים.

 

דליפה מצנרת מים בקירות גבס- התקן הישראלי מתיר התקנת צנרת מים במחיצות וקירות גבס בכפוף למגבלות מסוימות. אחד מהליקויים השכיחים הוא התקנת הצנרת שלא על פי התקן, דבר העלול להוביל להחמרה משמעותית בנזקי הנזילה. תיקון הליקוי כרוך בחיתוך לוח הגבס כדי להגיע אל הצינור הדולף, טיפול בצינור והדבקת לוח הגבס מחדש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם עם הצעת מחיר!
Call Now Button